A londoni Frieze Week keretén belül rendezett árverést múlt héten a két legnagyobb aukciósház, a Sotheby's és a Christie's. Előbbi csütörtökön, utóbbi pénteken tartotta az aukcióját. Mindkét aukció bővelkedett meglepetésekben, lássuk tehát a két árverés sikereit és kudarcait!

Portfolio Tanácsadó Központ - A jövő lehetőségei itt kezdődnek. Vagyon - profi megoldások


A Sotheby's egy olasz és egy kortárs árverést rendezett, a kettő bevétele együtt 68.7 millió font (a jutalékokat is beleszámítva). A kortárs aukció összbevétele 50.3 millió font, ami az eddigi legjobb eredmény, amit a Sotheby's elért a Frieze Week-en. Míg a kortárs alkotásokból összesen két tétel került visszahívásra, addig az olasz aukció műtárgyainak közel harmada vevő nélkül maradt.

Josef Albers Homage to the Square: Temperate c. alkotása megdöntötte a festő eddigi aukciós rekordját, méghozzá közel egymillió fonttal. 8 elszánt licitáló egészen 1,89 millió fontig tornázta fel a festmény árát, amelyet előzetesen 700 ezer és 1 millió font közé becsültek. (2007 februárjában ugyanez a festmény körülbelül 445 ezer fontot ért a Sotheby's aukcióján.)

Aukciós rekordok és kudarcok Londonból




David Hockney műve, a 15 Canvas Study for the Grand Canyon is majdnem rekorddöntőnek bizonyult, 5,2 millió fontért kelt el. Az este egyik meglepetése, hogy az eladásra kínált két Basquiat festmény közül az egyik (a Bronze címet viselő) nem talált gazdára, míg a másik (a Remote Commander) a becsült érték alatt, 2,5 millió fontért kelt el. A képek vártnál rosszabb szereplésének az oka az lehetett, hogy mostanában több Basquiat festmény is felbukkant a vásárokon. Basquiat 1982-es, cím nélküli festménye tavasszal 110,4 millió dollárért kelt el, ezzel a művész a legdrágább amerikai alkotóvá vált, letaszítva a trónról Andy Warholt, akinek csütörtökön 5 Deaths című 1963-as munkája mindössze 800.000 fontért kelt el, a becsült 2,2-3,2 millió helyett. Francis Bacon 1983-as festménye, a Studies of Isabel Rawsthorne 1,65 millió fontért cserélt gazdát, némileg a becsült érték alatt maradva.

A festő Study of Red Pope 1962. 2nd Version 1971 néven futó alkotása a Christie's pénteki aukcióján került a közönség elé, a kikiáltási ára 60 millió font volt. "Ambíciózus becslés", ismerte el később az aukciósház. Valóban, 10-szer drágább volt a kikiáltási ára, mint a Sotheby's legdrágább tétele. A festmény nem kelt el.

Aukciós rekordok és kudarcok Londonból




A fiaskó ellenére a Christie's legmagasabb bevételű egyestés aukcióját tudhatja maga mögött, az összbevétel a jutalékokkal együtt 99,5 millió font. A Christie's-nél kilenc művész állított be rekordot, heten a háború utáni és kortárs aukción, ketten pedig az ezt követő "Thinking Italian" olasz aukción.

A rekorderek között volt Grayson Perry vázája, a Saint Claire 37 Wanks across Northern Spain (2003), ami 160 ezer fontért kelt el.

Aukciós rekordok és kudarcok Londonból




Howard Hodgkin, David Salle, Tony Bevan és Amy Sillman festményei is mind rekordáron keltek el, míg Mark Rothko 1969-es, cím nélküli (Narancs és sárga) festményét visszahívták. A művet a halála előtt festette, egy katalán művész, Antoni Tàpies gyűjteményében volt, és 2-4 millió fontra becsülték. Az olasz aukción Pistoletto és Franco Angeli alkotásai keltek el rekordáron.

A Sotheby's, a Christie's és a Phillips múlt heti aukcióin összesen 173 millió font lett a bevétel (a jutalékokat is beleszámolva), ez 73%-os növekedés 2016 októberéhez képest.

Forrás: Artsy.net

Szerző: Műtárgy.com