A fogyasztási hitelezésben, a brókercég beolvasztásával létrejövő új pénz-, tőkepiaci és vagyonkezelési divízióban, a mikrovállalati szegmensben és a digitalizációban tör előre a leginkább az Erste Bank retail üzletága - hangzott el a társaság mai sajtóeseményén.

Harmati László, az Erste Bank lakossági vezérigazgató-helyettese előadást tart a magyar megtakarítási piac aktualitásairól a Portfolio október 17-ei Öngondoskodás konferenciáján. Ne maradjon le róla!



Harmati László, az Erste lakossági vezérigazgató-helyettese elmondta:
  • Erőteljes növekedést terveznek a fogyasztási hitelezésben. A hitelkártya üzletágban már a legnagyobbak a Citibank lakossági üzletága megvásárlásának köszönhetően, a személyi kölcsönök területén pedig 13-14%-os piaci részesedéssel rendelkeznek csakúgy, mint a jelzáloghitelek területén. A befektetési üzletágban is piacvezetők.
  • Megtörtént a korábban bejelentett szervezeti összevonás a banknál, Cselovszki Róbert vezetésével létrejött az önálló pénz-, tőkepiaci és vagyonkezelési divízió, kihasználva a privátbanki, prémiumbanki és brókeri szolgáltatások szinergiáit.
  • A mikrovállalati tevékenység az egyetlen szegmens a retail üzletágban, amelyben nem dobogós az Erste Bank Magyarországon, ezért Erdei Zsuzsa vezetésével megkezdték ennek teljes megújítását. A banknál a retail bevételek 8%-át adja ma ez a terület, ezt először is 10% fölé akarják emelni.
  • Mindezt digitális fejlesztésekkel, sokcsatornás, "omnichannel" bankolást lehetővé tevő innovációkkal támogatják meg.
  • A lakosság legfeljebb 20%-ának van ma érdemi megtakarítása, ennek az aránynak a növekedésére lehet számítani. Az értékpapír-tartás penetrációja nagyon alacsony, a jelenlegi alacsony hozamkörnyezetben sokkal magasabbnak kell lennie, ők is ezen dolgoznak.

Cselovszki Róbert szerint
  • A brókercég folyamatban lévő és a tervek szerint 2019 elejéig jogilag is lezáródó beolvasztása a bankba lehetővé teszi, hogy egy helyen legyenek a vagyonkezelési, privátbanki, brókeri szolgáltatások anélkül, hogy a brókercég korábbi értékei akár csak kis mértékben is elvesztek volna.
  • A hazai értékpapírpiaci szektor eredményének a felét ma már az Erste termeli meg, a brókercég éveken keresztül profitált abból, hogy a versenytársak beolvasztották brókercégüket a bankba, ügyfeleket a piaci szempontból nehéz időszakokban sem veszítettek, inkább szereztek másoktól.
  • A lakossági üzletág mintegy 1500 milliárd forintnyi retail vagyont kezel, ebből az új divízióhoz 750-800 milliárd forint tartozik.
  • A közeljövő legfontosabb feladta a MIFID II.-re való felkészülés.

Erdei Zsuzsa, a mikro szegmens vezetője elmondta:
  • Az Erste a maga 115 fiókjával és tekintélyes ügyfélkörével még nagy növekedései lehetőségekkel rendelkezik a mikro szegmensben, az itt kiszolgált kisvállalkozásokra ugyanis eddig a bankpiaci súlyánál kisebb figyelmet fordított.
  • Megvannak az első eredményei a növekedési szándéknak: a szegmens közel 40%-os növekedést ért el idén a hitelfolyósításokban és az ügyfélszerzésben.
  • Folyamatosan fejlesztenek, ennek egyik eredménye, hogy a saját ügyfelek már pusztán az adatbázisokban lévő információk alapján, akár dokumentáció nélkül is vehetnek fel hitelt. A pénzügyi adatokról pedig egyre inkább a cégek banki magatartására helyezik át a hangsúlyt a hitelbírálatnál.
  • A mikro szegmenshez egyébként 300 millió forintos árbevétel alatti cégek tartoznak az Ersténél (az Erste Groupnál is 1 millió euró a határ).