Mégis jobb a személyes ügyintézés, mint az online közigazgatási szolgáltatás?
Gazdaság

Mégis jobb a személyes ügyintézés, mint az online közigazgatási szolgáltatás?

Carolyn J. Heinrich, Vanderbilt Egyetem
|
Eleanor Carter, Oxfordi Egyetem
Miközben idén a választók szerte a világban az urnákhoz járulnak, sokan elvesztették bizalmukat a politikusokban, sőt magában a demokráciában is. A kormányok számára a közvélemény kiábrándultságának kezelése sürgős kérdéssé vált. Miként állíthatják helyre a képviseleti intézményekbe vetett bizalmat, és hogyan erősíthetik meg ezáltal a választások által biztosított politikai legitimitást?
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata. A cikkek a szerzők véleményét tükrözik, amelyek nem feltétlenül esnek egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A megjelent cikkek itt olvashatók.

Ezen kérdésekre az egyik megfelelő válasz a választópolgárokkal való valós együttműködésre történő összpontosítás, a mindennapi életükben jelentkező kihívások leküzdésének segítése lehet. Franciaország ennek a megközelítésnek a fő példáját adja. A francia állampolgárok kormánnyal való kapcsolatának módja az elmúlt években jelentősen megváltozott, amit részben a 2018-19-es sárgamellényes (gilets jaunes) tüntetések váltottak ki.

Az üzemanyagadó-emelés miatt kirobbantott tüntetéseket Emmanuel Macron francia elnök kormányának tisztviselői úgy értelmezték, hogy azok a választók aggodalmának kifejeződései voltak azon gazdasági változások miatt, amelyek kapcsán úgy vélték, hogy hátrányos helyzetbe kerülnek. Amélie de Montchalin, a közszolgáltatásokért felelős akkori miniszter „az egyenlőségért való nagy kiállásként” írta le a sárgamellényesek mozgalmát. Ahogy a felháborodott munkásosztálybeli ingázók elárasztották Párizs és más városok utcáit, a tüntetések „Létezünk” szlogenje a közszolgáltatások könnyebb hozzáférhetőségét követelő felhívásként jelent meg. Ugyanakkor a növekvő digitális szakadék tovább súlyosbította a meglévő egyenlőtlenségeket.

Válaszul Montchalin csapata a kanadai egyablakos ügyintézés modelljéből merített ihletet, amely magában foglalja a hatékony és széles körű közszolgáltatások egyetlen, személyes hozzáférési pontjának létrehozását.

A cél az volt, hogy mindenki 30 percen belül elérhessen egy "France Services" irodát.

Ennek érdekében Montchalin csapata szorosan együttműködött a helyi közösségekkel. Egy kis központi csapat felhívást tett közzé a helyi partnerek számára a France Services irodák befogadására, és olyan iránymutatásokat fogalmazott meg, amelyek az ügyfélfogadási órákra vonatkozó konkrét utasításokat is tartalmaztak. Guillaume Clédière, a France Services igazgatója szerint annak elkerülése érdekében, hogy az irodák egy kaptafára kerüljenek kialakításra, az egyes kirendeltségek autonómiát kaptak arra vonatkozóan, hogy a szolgáltatásaikat a „helyi lakosság igényeihez” igazítsák, és „más, helyileg releváns szolgáltatásokkal egészítsék ki” azokat oly módon, hogy eközben megfelelnek a megszabott „szigorú kritériumrendszernek”.

A France Services kezdeményezés célja, hogy a segítségre szoruló polgárok valódi emberekkel, a felmerülő kérdésekben valamekkora tudással rendelkező szakértőkkel kerüljenek kapcsolatba. Az ilyen „tanácsadók” által lefedett közszolgáltatások között megtalálni az egészségbiztosítás, a munkanélküli segély, a családtámogatás és az adók kérdését. Ezen segítők szerepe gyakran inkább a megnyugtatás és a felmerült aggodalmak enyhítése, mint a speciális szakmai információk nyújtása.

Egy olyan időszakban, amikor a személyes szolgáltatásokat gyors ütemben váltják fel a digitális megoldások, a France Services az emberi kapcsolat értékét hangsúlyozza. Míg egyes kutatók szerint a digitális környezet lehetővé teszi a polgárok számára, hogy saját ügyintézőjükké váljanak, a francia kezdeményezés a támogató és empatikus személyes interakciók fontosságát hangsúlyozza.

Ez nem jelenti azt, hogy a digitális szolgáltatások irrelevánsak lennének. A France Services számos szolgáltatása online is elérhető tanácsadói támogatással, és az ügyek 80%-át már az első konzultáció során megoldják. Bonyolultabb esetekben a helyi irodák munkatársai közvetítőként lépnek fel, és összekötik az ügyfeleket azokkal az állami szervekkel, amelyek speciális segítséget tudnak nyújtani számukra.

A France Services igazgatója szerint a személyes ügyintézéssel elérhető közszolgáltatások újbóli bevezetése sikerének elemzéséhez újra kell vizsgálnunk a közszolgáltatások értékelésére manapság használt mérőszámokat. A személyes interakciókat, amelyeket korábban nem hatékony megoldásnak tartottak, amelyet az online eljárások majd meghaladnak, ma már előnyben részesítik, mivel egyre több ember élvezi a közvetlen, személyes segítség előnyeit.

Bár az állam "arcát" képviselő dolgozók toborzása kihívást jelenthet, a France Services irodáinak kiépítése sikeres volt. A kormány túlteljesítette a 2050 iroda megnyitására vonatkozó célját, jelenleg közel 2700 ilyen ügyfélközpont működik országszerte.

Ezekben a kirendeltségekben jelenleg havonta mintegy 900 ezer "találkozás" történik az ügyfelek 96%-os elégedettségi rátája mellett.

Hosszú távon azonban még nem derült ki, hogy a France Services képes lesz-e erősíteni és fenntartani a közintézmények és a polgárok közötti kapcsolatot és a bizalmat, ezáltal javítani a nyújtott szolgáltatások minőségét, valamint segíteni az állam iránti bizalom helyreállítását.

A demokratikus kormányzás és a társadalmi kohézió szempontjából létfontosságú, hogy a közintézmények elérhetőnek és hasznosnak tűnjenek.

A közszolgáltatások hatékony működésének biztosításával a kormányok elősegítik a közösségi érzés kialakulását a megosztott felelősség és a kézzelfogható jogok biztosítás mellett. E téren Franciaország igen jó úton indult el a kormány és a polgárok közötti közvetlen kapcsolat helyreállításával, valamint annak biztosításával, hogy az alapvető szolgáltatások mindenki számára 30 percen belül elérhetők.

Copyright: Project Syndicate, 2024.

www.project-syndicate.org

Eleanor Carter
Az Oxfordi Egyetemen működő Government Outcomes Lab akadémiai társigazgatója. Kutatásai a komplex közszolgáltatási hálózatok és a kormányzat, a magán szektor, valamint a civil szervezetek közötti partnerségek koordinálásával, illetve a közszolgáltatások kiszervezésével kapcsolatos kihívásokat vizsgálják.

Carolyn J. Heinrich
Az amerikai Vanderbilt Egyetem közgazdáságtan és közpolitika professzora. Kutatásai az oktatás, a munkaerő fejlesztése, a szociális jóléti politika, illetve a közszolgáltatások kérdéseire irányulnak.

Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Ezek a világ legfejlettebb startupvárosai

Alig van európai szereplő a világ legfejlettebb startupvárosai közt, de legalább a leggyorsabban fejlődő ökoszisztémák terén előkelő helyen van a kontinens. Ezek a világ vezető... The post

Ricardo

Öröm van

Megjelent idehaza Carl Menger A közgazdaságtan alapelvei című 1871-es klasszikus műve. Tolle, lege!

Kasza Elliott-tal

3M Company

Nemrég írtam a Solventumról, levált az MMM-ről és áprilisban a tőzsdére ment. Minden MMM részvényes a 4 részvénye után kapott egy SOLV részvényt. Ez eddig nagyon szép, azonban 05.14-én MM

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nesze neked, ötéves szuperállampapír: tízmilliárdokat buktak a magyarok az értelmetlenné vált befektetésen
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Portfolio AgroFood 2024
2024. május 22.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
európai unió bírósága