Az utóbbi években egymást érik a könnyűzenei fesztiválok a nyári hónapokban Magyarországon, miközben sorra dőlnek a látogatói rekordok. Többek között ezért vált közhellyé, hogy hazánk régiós fesztiválnagyhatalom, de mennyi igaz ebből? Hogy látják az idei szezont a szervezők és a sörgyártók? A megújulási lehetőségekről és a jövő fesztiváljairól is szó volt a Heineken szerdai fesztiválszezon-záró minikonferenciáján.

Magyarország a közép-kelet-európai országokban évek óta híres arról, hogy a nyári szezonban szinte egymást érik a könnyűzenei fesztiválok, amelyek régiós turisztikai eseményekké fejlődtek. Persze a külföldi fesztiválozók idecsábításában továbbra is a Sziget jár az élen, de ahogy korábban írtuk, az idei szezon erősre sikerült: számos nagyobb és kisebb rendezvényen dőltek látogatói rekordok, és szinte mindenhol növekedést könyvelekt el. Lássuk, hogy a fesztiválszervezők és támogatóik hogyan értékelik az idei szezont, és hogyan készülnek a 2018-as évre.

Nem telített a piac


Amikor azt mondjuk, hogy Magyarország fesztiválnagyhatalom, akkor a falunapokat és kisebb gasztrofesztiválokat is beleszámoljuk, így az összlétszám a gigarendezvényekkel együtt több ezret is kitesz. Lobenwein Norbert, a Sziget, a VOLT és a Balaton Sound fesztiválok főszervezője szerint a jelző mindenképp igaz olyan szempontból, hogy a külföldi piacokat nézve alig van olyan ország rajtunk kívül, ahol hasonlóan színes a kulturális és zenei fesztiválkínálat.

A Szigethez és a VOLT-hoz hasonló rendezvényekre is igaz most már, hogy egy-egy hétvégére több is jut, így mi magyarok tényleg kihúzhatjuk magunkat, ráadásul a kisebb rendezvények is nagyon színvonalasak

- tette hozzá a főszervező.

A Sziget Csoport két kisebb fesztiválja, a VOLT és a Balaton Sound együtt több száz ezer fős embertömegeket mozgat meg évről évre. Idén 6 nap alatt majdnem 160 ezren fordultak meg a VOLT-on, amelyen csak a Linkin Park ünnepi koncertje 45 ezer vendéget vonzott, de majdnem ugyanennyien vettek részt a zárónapi koncerteken is.

Arról, hogy van-e még űr ezen a piacon, Lobenwein Norbert elmondta, hogy már 2007-ben a Balaton Sound indításakor is úgy látták, hogy telített a piac, azóta mégis számos új fesztivál jött létre, amelyek mind sikeresen kiszolgálják a célközönségüket. Ez alapján úgy tűnik, hogy még mindig bőven elférnek az új, valamiféle alternatívát kínáló rendezvények.


Videó a világszerte etalonná vált Tomorrowland fesztiválról

Milyenek lesznek a jövő fesztiváljai?


A régebbi brandek felé fontos elvárás a folyamatos megújulás, hiszen az évek alatt elfáradnak, illetve rájuk un a közönség, ha évről évre ugyanazt nyújtják.

Lobenwein szerint az innováció terén most a világ egyik legjobb fesztiváljának tartott Tomorrowland az etalon, amely meghonosította a fesztivál aftermoviek műfaját, és amely egyfajta szemléletváltást is hozott azzal, hogy messze nemcsak a zenekarokról, hanem vizuális élményekről szól, például minden évben azt várja a közönség, hogy milyen lesz a nagyszínpad.


Ez a fajta megújulás most már több hazai fesztiválnak is célja - köztük a Balaton Soundnak és a VOLT-nak is - és a szakember szerint, ha nem is lehet reprodukálni azt, amit a Tomorrowland csinál, érdemes ilyen irányba legalább valamilyen szinten törekedni, mert meghálálja a közönség.

Ha fesztivál, akkor sör


A sörválaszték mindig kardinális kérdés a fesztiválokon, illetve innováció szempontjából is sokat tehet hozzá egy-egy rendezvényhez. Köszöntő beszédében José Matthijsse, a HEINEKEN Hungária vezérigazgatója elmondta, hogy a Heineken is keresi a lehetőségeket, hogy megfeleljen a változó fogyasztói és fesztiválozói igényeknek. Ennek megfelelően idén is több újdonságot dobott piacra, köztük a Soproni Óvatos Duhajt.

Az innováció ellenére - bár idén is szépen alakultak a csapoltsör-eladások a fesztiválokon-, a boom a tavalyi évhez hasonlóan most is a cider fogyasztásban volt leginkább megfigyelhető. "A cider 2015-ről 2016-ra megduplázta sikerét a hazai fesztiválokon, és idén is kétszámjegyű növekedést produkált. A jövőben a csapolt sörfogyasztást is szeretnénk növelni, ez a következő év egyik nagy kihívása lesz" - mondta el Mülhauser Ádám, a HEINEKEN Hungária fesztiválszponzorációért felelős vezetője.