Első útján elsüllyedt a hadihajók Titanicja, de csaknem 400 évvel később szemtől szemben megcsodálhatjuk
Globál

Első útján elsüllyedt a hadihajók Titanicja, de csaknem 400 évvel később szemtől szemben megcsodálhatjuk

Első útjára indult a maga korának egyik legmonumentálisabb hajója, de célt már nem érhetett, mert elsüllyedt, legénysége és utasai közül pedig számosan odavesztek. Nem, most nem a Titanicról lesz szó, hanem egy csaknem 300 évvel korábban épült hajóról, a Vasáról, melyet kora egyik legnagyobb hadihajónának szánt II. Gusztáv Adolf, az 1600-as évek elején uralkodó svéd király. Ahogy a Titanicnál, a nagyravágyás a Vasa esetén is katasztrófához vezetett, a hajó mindösszesen 1300 métert tett meg Stockholm partjainál. Ami azonban akkor tragédia volt, a mai nemzedékeknek történelmi szerencse, a hajó ugyanis majdnem teljes épségében megmaradt, több mint 60 éve felhozták hullámsírjából, ma pedig megcsodálható a Stockholmban külön erre a célra épített Vasa Múzeumban.

Svédország, az újkor katonai nagyhatalma

Első útjára indult 1628. augusztus 10-én Stockholmból a svéd hadiflotta büszkeségének szánt hajó, a svéd királyi dinasztia nevét viselő Vasa. Csakhogy az első út egyben az utolsó is lett, 1300 méter megtétele után ugyanis a hajó a svéd főváros partjainál elsüllyedt, a 150 fős legénységből 30-an életüket vesztették.

A svéd flotta és II. Gusztáv Adolf svéd király számára a Vasa elsüllyedése sokkal több volt, mint anyagi veszteség: a svéd királyság és a haderő presztízsét érte súlyos csapás. II. Gusztáv Adolf 21 évnyi uralkodásából 18 évet háborúskodással töltött: harcolt Dánia, Oroszország, illetve a Lengyel–Litván Unió ellen is. Utóbbit III. Zsigmond lengyel király és litván nagyfejedelem vezette, aki szintén a Vasa-házból származott, és unokatestvére volt II. Gusztáv Adolfnak.

II. Gusztáv Adolf svéd király egy korabeli festményen. Forrás: Wikimedia Commons

A Svéd Királyság és a Lengyel–Litván Unió közötti konfliktus egyben családi viszály is volt, ugyanis III. Zsigmond 1599-ig svéd király is volt, mígnem nagybátyja, IX. Károly, II. Gusztáv Adolf apja le nem taszította a trónról. A trónviszály mögött vallási ellentét is meghúzódott: míg ugyanis IX. Károly lutheránus volt, ami akkorra már Svédország hivatalos vallásává lett, III. Zsigmond a katolikus hitet vallotta. Mikor a Vasa hadihajó kifutott (volna) a tengerre, II. Gusztáv Adolf éppen III. Zsigmond ellen viselt háborút Lengyelországban. A zászlóshajónak szánt Vasa katasztrófája ezért éppen a legrosszabbkor jött a svéd király számára; igaz, a presztízsveszteségen túl jelentősen nem befolyásolta a svéd–lengyel háború menetét.

Svédország a kora újkorban Európa egyik legjelentősebb katonai nagyhatalma, II. Gusztáv Adolf kora egyik legbefolyásosabb uralkodója volt.

1630-ban beavatkozott a harmincéves háborúba is, és Svédország lett a protestáns országok vezetője a katolikusokkal vívott konfliktusban. A király seregeivel egészen Bajorországig eljutott, 1632. november 6-án azonban életét vesztette a lützeni csatában, amelyet ennek ellenére a svédek megnyertek.

A svédek katonai nagyhatalmának végül Nagy Péter Oroszországa vetett véget, amely a nagy északi háborúban elhódította a Balti-tenger keleti partját a későbbi Szentpétervártól Rigáig. A napóleoni háborúk idején aztán Oroszország Finnországot is megszerezte a svédektől, akik ezt követően katonai semlegességet fogadtak, és azóta az összes európai háborús konfliktusból kimaradtak. Ennek a több mint két évszázados semlegességnek az idén március 7-én hivatalossá vált NATO-csatlakozás vetett véget.

vasa-modell-2020
A Vasa 1:10 méretarányú makettje, háttérben a hajóval magával. Forrás: Karolina Kristensson, Vasa Múzeum/SMTM

A svéd királyi flotta büszkesége

De térjünk vissza az 1620-as évekbe, egész pontosan 1625 januárjába, amikor II. Gusztáv Adolf szerződést kötött egy bizonyos Henrik Hybertsson holland hajóépítő mesterrel a Vasa hadihajó, illetve további három hajó megépítésére. 1626-ban aztán el is kezdődött az építkezés, de közben Hybertsson mester súlyosan megbetegedett, majd 1627 tavaszán meg is halt. Ez azonban nem vetett véget a hajó építésének, amely egészen 1628-ig tartott.

A Vasának impozáns méreteket tervezett Hybertsson mester. A hajó 69 méter hosszú és több mint 50 méter magas, tíz vitorlával és 64 ágyúval látták el, amelyek két ágyúfedélzeten helyezkedtek el. A hajó hátsó része egy óriási műalkotás, hatalmas királyi címerrel és számos szoborral – nem egy alak rémisztő fejet kapott. A monumentális alkotás egyrészt a király nagyságát és erejét jelenítette meg, másrészt az ellenség elrettentésére szolgált.

A Vasán mintegy 700 szobor és dekoráció kapott helyet. A hajó elején 20 római császár szobra látható, valamint egy oroszlán, amely a Vasa-dinasztia címerét tartja. Az oroszlán egyben Augustus, az első római császár szimbóluma. A római uralkodók ábrázolásával II. Gusztáv Adolf azt akarta jelezni, hogy ő a római császárok jogos örököse, Svédország pedig a Római Birodalom utódja. Számos szobor ábrázol görög és római mitológiai isteneket és héroszokat (például Herkulest), vagy bibliai alakokat (például Dávid királyt). De az akkori főellenség, a lengyelség is megjelenik: a hajó előfedélzetén lévő két árnyékszékből például a dolgukat végzők éppen két lengyel nemes karikatúraszerű szobrára láttak rá. Bár a hajón ma már nem látszik, a kutatók kiderítették, hogy a szobrok egytől egyik festve voltak, így a Vasa fénykorában rikító színekben pompázott.

akter-02-2020
A Vasa hátsó része, egy komplett műalkotás. Forrás: Mikael Dunker, Vasa Múzeum/SMTM

Az első és utolsó út

1628. augusztus 10-én több ezres tömeg, köztük külföldi nagykövetek előtt indult első útjára Stockholm kikötőjéből a Vasa. A hajón mintegy 150 ember tartózkodott, elsősorban a személyzet. A katonákat csak később vették volna fel, majd a tervek szerint a Vasa a Lengyelország elleni háborúba indult volna. Ahogy kifutott a tengerre, elsütötték az ágyúkat, majd a Vasa folytatta az útját Stockholm szigetei között.

Néhány száz méter megtétele után egy erősebb széllökés érte a hajót, melynek következtében az a bal oldalára dőlt, de akkor még sikerült kiegyenesíteni. Aztán jött egy még erősebb széllökés, a hajó ismét balra dőlt, de ekkor már nem tudták egyenesebe hozni, mivel a víz elkezdett beáramlani az alsó ágyúfedélzeten az ágyúknak szánt lőréseken keresztül. Innen a víz a raktérbe került, és

a Vasa rövid időn belül elsüllyedt,

32 méter mélyre, mindössze 120 méterre a parttól. A maga korának egyik legmonumentálisabb hadihajója 1300 méter megtétele után a víz alatt végezte.

Mintegy 30 ember vesztette életét, közülük egyet ismerünk név szerint, Hans Jonssont, akit eredetileg a hajó kapitányának neveztek ki, de végül más kapta meg a posztot. A többi halott a személyzet tagja volt, illetve néhány hozzátartozójuk, az első útra ugyanis családtagokat is felengedtek.

De mi okozta a Vasa vesztét? Részben persze a mérnöki tervezés hibái, de a legfontosabb tényező az emberi gyarlóság volt: a túlzott nagyravágyás, vagy ahogy az ókori görögök nevezték, a hübrisz. II. Gusztáv Adolf saját nagyságát akarta demonstrálni a svéd hadiflotta ékkövével, ezért monumentális hajó építését rendelte el. A király becsvágya az olyan részletekben is megmutatkozik, hogy például 72 ágyút szeretett volna a hajóra 64 helyett, de ez már tényleg kivitelezhetetlennek bizonyult. Hybertsson mester igyekezett megfelelni az uralkodói elvárásoknak, és valóban egy monstrumot tervezett.

vasa-01-2020
A Vasa a róla elnevezett múzeumban. Forrás: Anneli Karlsson, Vasa Múzeum/SMTM

A XVII. században a mérnöki tudományok még nem álltak olyan magas szinten, mint manapság, és nem is tudtak egzakt számításokat végezni arról, hogy milyen méretek mellett képes a hajó fennmaradni a vízen. Bár Hybertsson tapasztalt hajóépítő mester volt, a korban csak a tapasztalatra alapoztak, nem számításokra, így a Vasa tervezése és építése valójában kísérletezés volt. Az első útján sok hajó instabilnak bizonyult, aztán a tapasztalatok fényében átépítették őket. A Vasa tragédiája, hogy túl gyorsan elérte a végzete, és már nem lehetett kijavítani a hibáit.

Mérnökileg az alapvető problémát az jelentette, hogy

a hajótest vízvonal feletti része túl magas és nehéz volt a vízvonal alatti részhez képest.

Így a hajó súlypontja túlságosan a víz fölé került, minek következtében már egy kisebb széllökés is könnyen megdönthette a hajótestet. Ráadásul a kapitány, Söfring Hansson azt a hibát is elkövette, hogy úgy rendelkezett, hagyják nyitva az ágyúnyílásokat. Ha ezeket becsukták volna, nem biztos, hogy a víz ilyen gyorsan el tudta volna önteni a hajót, és talán még lett volna lehetőség a megmentésére. Ezenkívül a 120 tonna kőnyi ballaszt is kevésnek bizonyult. Ha több lett volna a ballaszt a hajó fenekén, mélyebbre került volna a hajó súlypontja, és nem tudott volna olyan végzetesen megdőlni.

ovre_dack_01
A Vasa fedélzete. Forrás: Anneli Karlsson, Vasa Múzeum/SMTM

A Lengyelországban harcoló II. Gusztáv Adolfot azonnal értesítették a katasztrófáról. A király természetesen dühbe gurult a fiaskó hallatán, és a felelősök megbüntetését követelte. Azonban

az Államtanács által elrendelt vizsgálat végül nem talált felelőst.

Egész pontosan nem akart felelőst találni, erre a szerepre ugyanis két olyan jelölt volt, akit nem lehetett megbüntetni: a már több mint egy éve halott Hybertsson mester, illetve maga a király, aki irreális elvárásokat támasztott a hadihajó megépítésével szemben. A mester terveit maga a király hagyta jóvá, így a vizsgálóbizottság nem tudott volna olyan magyarázatot találni a katasztrófára, melynek a végén ne II. Gusztáv Adolfhoz jutottak volna el.

A Vasa előkerül a hullámsírból

Elsüllyedése után a Vasát többször is megpróbálták felhozni hullámsírjából, de a korabeli technika alkalmatlannak bizonyult erre. A még viszonylag könnyen felszínre hozható, de értékes tárgyakat az ágyúk jelentették, melyek nagy részét 1663 és 1665 között a búvárharangnak nevezett találmánynak köszönhetően felhozták, majd külföldön értékesítették őket. Ezekből ma már egy sem maradt meg, csak az a néhány őrződött meg az utókor számára, melyeket három évszázaddal később, a Vasával együtt szabadítottak ki a víz fogságából.

skrov_01
Ágyúnyílások a Vasán. Forrás: Åke E:son Lindman, Vasa Múzeum

Az 1950-es években ugyanis egy svéd mérnök és amatőr régész, Anders Franzén elsüllyedt hajók utáni kutatásba kezdett Stockholm vizein. 1956-ban a keresés sikerrel járt, és egy kis darabot sikerült felhozniuk a Vasából. Franzén aztán meggyőzte a megfelelő embereket, köztük VI. Gusztáv Adolf akkori svéd királyt, hogy adjanak pénzt az elsüllyedt hadihajó kiemelésére.

Hosszú évekig tartó projekt kezdődött, végül

1961. április 24-én sikerült kiemelni a Vasát a hullámsírból.

Ahogy első útját, kimentését is több ezer stockholmi követte élőben a partról. Ez persze korántsem az utolsó lépés volt, ugyanis ekkor egy újabb, hosszú évekig tartó projekt vette kezdetét: a hajó megtisztítása, restaurálása, állagmegóvása, a még ki nem mentett részek felszínre hozása. Bár a hajótest nagy része egyben maradt, így is egy hosszú puzzlejáték kezdődött, miközben arra is kellett vigyázni, hogy a hajó ne száradjon ki, ez esetben ugyanis a 333 évig vízben lévő fa teljesen összeesett volna. Ezért a hajót előbb folyamatosan vízzel, majd egy speciális vegyi anyaggal permetezték.

A Vasát előbb egy ideiglenes múzeumban tárolták, ahol nem voltak megfelelőek a körülmények a látogatásra, ezért megkezdődött egy állandó kiállítási hely tervezése. Az egyedülálló hajólelet végül 1989-ben került mai helyére, a stockholmi Vasa Múzeumba.

A Vasa Múzeum

A Stockholm egyik legkedveltebb nevezetességének számító Vasa Múzeum (Vasamuseet) a svéd főváros múzeumszigetén, Djurgårdenen található. Az eddigi csúcsévnek számító 2019-ben összesen 1,5 millió látogatót fogadott.

vasamuseet-01-2020
A Vasa Múzeum Stockholmban. Forrás: Anneli Karlsson, Vasa Múzeum/SMTM

A múzeum hatalmas terének központi látványossága természetesen maga a Vasa, amely a hajófenéktől a vitorlák tetejéig összesen hét szinten csodálható meg. Az egyes szinteken egy-egy kiállítás látható. A legalsó szinten például kiállították a megtalált áldozatok csontvázait, és bár a nevüket – egy kivételével – nem tudjuk, a maradványok régészeti és anatómiai vizsgálata számos titkukat felfedi: hány évesen haltak meg, mit ettek, milyen betegségeik voltak – és mivel egyes ruhadarabok is épségben megmaradtak, azt is tudjuk, hogyan öltözködtek.

Egy másik szinten a Vasában vagy körülötte talált tárgyakat láthatjuk, fegyverektől kezdve pénzérméken át a mindennapi használati tárgyakig. A csontvázak vizsgálatából és a tárgyi leletekből rengeteget megtudhatunk arról, milyen is lehetett az élet egy hadihajón az 1600-as évek első felében, illetve általában a korabeli Svédországban.

Ami a kor emberének katasztrófa volt, az a ma emberének egyedülálló látványosság és történelmi emlék. A Vasa nem hajóroncs, az eredeti hajó 98 százaléka ugyanis megmaradt, így majdhogynem teljes valójában láthatjuk ezt az immár csaknem 400 éve elsüllyedt vitorlás hadihajót.  

Címlapkép: a Vasa a róla elnevezett múzeumban. Forrás: Anneli Karlsson, Vasa Múzeum/SMTM

Kasza Elliott-tal

3M Company

Nemrég írtam a Solventumról, levált az MMM-ről és áprilisban a tőzsdére ment. Minden MMM részvényes a 4 részvénye után kapott egy SOLV részvényt. Ez eddig nagyon szép, azonban 05.14-én MM

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nesze neked, ötéves szuperállampapír: tízmilliárdokat buktak a magyarok az értelmetlenné vált befektetésen
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Portfolio AgroFood 2024
2024. május 22.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
capitolium kongresszus krízis válság törésvonal törés