Forgalomba állt az első felújított szerelvény a budapesti 3-as metró vonalán, mi pedig az első utasok között lehettünk egy sajtóbemutató keretében. Azoknak azonban, akik ugrásszerű javulásra számítanak az utazás komfortját tekintve, rossz hírünk van. Az első egymegállós menet alapján ugyanis a 3-as metrózás az új szerelvényekkel - leszámítva a színesebb belső teret - ugyanolyan szovjetes érzés, mint eddig volt. Mutatjuk a képeket!

Elindultak a felújított metrókocsik - Friss fotók!

Elindultak a felújított metrókocsik - Friss fotók!

Elindultak a felújított metrókocsik - Friss fotók!

Elindultak a felújított metrókocsik - Friss fotók!

Elindultak a felújított metrókocsik - Friss fotók!

A metrókocsik gyártójával, az orosz Metrowagonmash-sal 2015 augusztusában írták alá a szerződést 222 metrókocsi felújításáról. Az első négy szerelvény már Budapesten van, ebből ma délután egy áll forgalomba. Az összes szerelvény üzembe állítása 2018 nyaráig várható.

Az új szerelvényen modernizált pneumatikus rendszer és fékrendszer kapott helyet, teljes átalakításon esett át a meghajtórendszer is, amelynek köszönhetően a felújított vonatok energiafogyasztása 30 százalékkal alacsonyabb lesz. Az utastérbe vandálbiztos üléseket és kapaszkodókat szereltek, továbbá az utastérben minden éghetetlen anyagból készült.

Klíma csak a vezetőfülkébe került, az utasoknak ventilációval kell beérniük. Csak remélni tudjuk, hogy ez - azzal párosulva, hogy az új kocsik nem termelnek hőt - valamivel komfortosabbá teszi majd a nyári utazást. Meglepődve tapasztaltuk, hogy a kocsik két végében 1-1 konnektort is elhelyeztek, így akár a mobiltelefonokat is lehet tölteni.

A felújított szerelvények élettartama 30 évvel meghosszabbodik, tehát a budapesti metróhálózat jó eséllyel pályázik arra, hogy 2047-ben az egyedüli legyen a világon, ahol szovjet külső dizájnnal rendelkező szerelvények közlekednek.


A BKV annak idején 92 milliárdra becsülte az új szerelvények árát és 62 milliárdra a felújítást. A Metrowagonmash azonban végül 69 milliárdért vállalta el a munkát. A felújítás így kocsinként 306 millió forintba került.

A Metrowagonmash 25 éves garanciát vállalt, a teljeskörű jótállás azonban csak 36 hónap. A pótalkatrészek beszerzését 20 évig vállalja a cég, azok árára azonban nem vállal garanciát.