Egy, például a kocsibejárókon már hosszú évek óta alkalmazott egyszerű megoldással csökkentené a közvilágítás villanyszámláját Norvégia. A skandináv országban mozgásérzékelő közvilágítással láttak el egy 5,5 kilométeres útszakaszt: a lámpák fényereje automatikusan lecsökken, ha éppen nincs forgalom az adott szakaszon, majd ismét teljes fényerőre váltanak, amennyiben egy járókelő, autó vagy egyéb jármű közeledését érzékeli.

Az 'Eagle Eye', magyarul Sasszem nevű rendszert a norvég Comlight nevű társaság gyártja, és az energiamegtakarítás egyik hatékony eszköze lehet a jövőben. A Green Car Reports híre szerint a rövid szakaszon az intelligens világítási megoldással mintegy 2100 kilowattórát lehet megspórolni egy hét alatt, ami nagyjából megfelel egy átlagos háztartás éves fogyasztásának.

A rendszer 220 villanyoszlopot, illetve a forgalmat észlelő radarberendezést tartalmaz. Amennyiben a rendszer nem érzékel közeledő objektumot, úgy a fényerő 20 százalékra csökken, egyébként normál forgalom mellett 100 százalékos teljesítménnyel üzemelnek a lámpák. A közeledő járművet érzékelve a lámpák fénye a dominóelvet követve egymás után erősödik fel, ahogyan ez Bjorn Nyland norvég Tesla-tulajdonos videójában is látható:

A jelentős olajiparral rendelkező Norvégia más területeken is igyekszik fenntarthatóbb irányba elmozdítani gazdaságát, például a világon először jelölt ki céldátumot a belsőégésű motorral felszerelt járművek kitiltására az új autók piacáról. Eszerint hét év múlva, 2025-től már nem lehetne hagyományos, belsőégésű hajtású autót vásárolni Norvégiában, ahol egyébként a napjainkban értékesített új autók több mint fele már hibrid vagy teljesen elektromos hajtású.

Címlapkép: Az M1-M7-es autópályák útdíjköteles, közös bevezető szakasza esti fényben, közvilágítással Budaörsnél. (MTI/Kovács Attila)