A Reuters birtokába jutott egy hét oldalas dokumentum, amelyet az orosz Energiaügyi Minisztérium küldött 45 orosz nagyvállalatnak, és amelyből kiderül, hogy az orosz állami vezetésnek pontos elképzelése van arról, hogyan kellene kommunikálnia a következő hónapokban az orosz cégeknek ahhoz, hogy a jövő márciusi orosz elnökválasztáson minél erősebb mandátumot kapjon Vlagyimir Putyin.
Portfolio Online Tőzsde - részvénykereskedés biztonságban: stabil, banki háttér, BEVA garancia

A hét oldalas dokumentum pontos iránymutatásokat tartalmaz azzal kapcsolatban, hogy milyen cikkeknek kellene megjelenni a munkahelyteremtésről, tudományos eredményekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, főként olyan projektekben, amelyek állami támogatással valósulnak meg. Ráadásul nem csak a témát, hanem a publikációk formáját és a heti ütemezést is megszabta a Kreml abban a dokumentumban, amelyet 45 energetikai és közműcégnek küldött ki az orosz Energiaügyi Minisztérium a múlt hónapban, köztük olyan nagyvállalatoknak, mint a Rosznyefty, a Lukoil vagy a Novatek. A cégek közül csak 17 van állami tulajdonban, 28 magánkézben lévő vállalat, a dokumentumot ezeknek a cégeknek a PR- és a kormányzati kapcsolatokért felelős vezetői kapták meg, október 12-én pedig Moszkvában az Energiaügyi Minisztérium látták vendégül az érintett vezetőket, hogy személyesen is átbeszéljék velük a kormányzati PR-kampányt.

Az emberek többségének élete nyugodtabb, kényelmesebb lett Oroszországban, de sok ezzel kapcsolatos jó példa elkerülte a média figyelmét, a feladatunk az, hogy kreatív megközelítéssel kiválasszuk ezeket a témákat és a média figyelmébe ajánljuk. A kormány a győzelmeket és az eredményeket szeretné kihangsúlyozni, áll a dokumentumban.

A kormány PR-terve nem bízza a 45 cég fantáziájára, hogyan kellene kinéznie az eredményeket méltató híreknek, egy kilenc pontos listát is tartalmaz, olyan példákkal, amelyekhez hasonlót kellene produkálnia a vállalatoknak. Olyan híreket szeretne látni az orosz vezetés, ahol be lehet számolni olyan történetekről, ahol állami segítséggel sikerült kilábalni a válságból, vagy létrehozni modern kapacitásokat ezáltal munkát adva a helyieknek. A jó példák között sorolnak olyanokat, mint amikor az orosz állami bank, a Sberbank 700 főt vett fel Togliattiban, vagy annak a cégnek a példáját, amely a kalinyingrádi régióban szervezett fesztivált hallássérültek számára, de a cherkesski sportcentrum megépítésé is szerepel a listán, de egy termelési rekord is felfért a kilences listára, Jevgenyij Kozmin és csapata ugyanis idén júliusban 1,6 millió tonna szenet bányászott ki egy nyugat-szibériában bányában, ami havi rekordnak számít.

A kormányzat iránymutatások szerint minden héten, hétfőnként, legkésőbb kedd reggel pozitív hírekkel kell jelentkeznie a 45 cégnek, a formátum is adott, olyan sajtóközleményeket kell létrehozni, amelyeket a média akár minimális szerkesztéssel közzé tehet. Ráadásul minden vállalatnál kell lennie egy kapcsolattartónak, aki extra információkat nyújt az újságíróknak, és aki tartja a kapcsolatot a TV-stábokkal.

Az október 12-i találkozót az energiaügyi miniszterhelyettes vezette, de jelen volt az elnöki adminisztráció egyik vezetője is. Bár sem az eseményen, sem a dokumentumban sem esik szó a jövő évi választásokról, a felhívás nem titkolt célja, hogy a kommunikáció Vlagyimir Putyint támogassa a márciusi elnökválasztáson. A Reuters a hét oldalas dokumentum másolatát látta, és három felsővezetővel is beszélt a Kreml PR-akciójáról, de hivatalosan sem a Kreml, sem az Energiaügyi Minisztérium, sem az érintett cégek nem erősítették meg a hírügynökség értesüléseit.

Címlapkép: Shutterstock