Levágta a kormány Magyarország legnagyobb vasútfejlesztésének EU-támogatását

Levágta a kormány Magyarország legnagyobb vasútfejlesztésének EU-támogatását

Az eddigi 121 milliárd forintról 117,767 milliárd forintra csökkentette egy minapi döntésével a kormány a budapesti 3-as metrót leszámítva a messze legnagyobb vidéki vasútfejlesztés EU-támogatását, és közben engedélyezte a magyar költségvetésből való megemelt támogatását – derül ki egy friss kormányhatározatból.

Elárulták: nem ömlik már sokáig EU-s pénz a magyar utak építésére

Elárulták: nem ömlik már sokáig EU-s pénz a magyar utak építésére

A következő, 2021-től 2027-ig tartó uniós költségvetési ciklusban várhatóan már csak 200-300 milliárd forint fordítható európai uniós forrásokból útépítésekre, ezek is csak a transzeurópai közlekedési hálózat magyarországi szakaszaira – jelentette ki egy jászberényi közlekedési projekt részleteinek csütörtöki ismertetésekor Mosóczi László.

Már közel 1500 milliárdot kifizettek Magyarország legnagyobb fejlesztési programjára

Már 1456 milliárd forintot kifizettek augusztus végéig a Modern Városok Program (MVP) fejlesztéseire, amelyből 1028 milliárd forint volt a hazai, és 428 milliárd forint az európai uniós forrás – tájékoztatta a Magyar Nemzetet a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos. Tavaly év végén még kevesebb, mint 1000 milliárd forint volt a kifizetés, azaz nyolc hónap alatt igencsak felpörgött a program.

A nyár kellős közepén pörgött fel az EU-pénzosztás Magyarországon

A júniusi mintegy 250-ről júliusban 600-ra ugrott az új uniós pályázati nyertesek száma, ami az idei év eddigi legmagasabb száma, azaz igencsak felpörgött a pályázati döntéshozatal Magyarországon. Szokásos havi összesítésünk azonban arra is rámutat, hogy a megítélt új támogatások együttes volumene 42-ről 28 milliárd forintra csökkent. Ezzel párhuzamosan a kifizetett támogatások összege is ugyanígy 106-ról 83 milliárd forintra csökkent júniusról júliusra. Utóbbi szám egyébként azt is jelenti, hogy az év hetedik hónapjában kissé több pénz jött Brüsszelből (94 milliárd forint a Pénzügyminisztérium adatai szerint), mint amennyit itthon kifizettek a hatóságok nyerteseknek, azaz minimálisan végre szűkült a két kifizetési tempó közötti különbség.

40-80 milliárdos bírsággal megússza a kormány a brüsszeli vitákat?

Néhány nagy összegű itthoni EU-s fejlesztési csomag okozza az elszámolási vitát a magyar hatóságok és az Európai Bizottság között, amelyek őszig várhatóan 5-10%-os pénzügyi büntetéssel lezárulhatnak - vázolja a helyzetet a Világgazdaság. A lap szerint összesen mintegy 800 milliárd forintot tesz ki a Brüsszel által vitatott számlaállomány és ezeknél a "papírforma" szerint 5-10%-os pénzügyi büntetéssel le lehet zárni az ügyeket. Ebből 40-80 milliárd forintos pénzügyi büntetés adódna, ami sokkal kisebb, mint amit néhány hete vázoltunk (400-500 milliárd forintos pénzügyi büntetés) az akkori tárgyalási információk alapján.

Rég nem látott mértékben ömlik az EU-s pénz Magyarországra

December óta a legtöbb, 108 milliárd forintnyi EU-forrást fizetett ki a magyar intézményrendszer májusban a nyerteseknek és ezzel újabb bűvös határhoz ért a kormány a pénzosztásban: csaknem 6000 milliárd forintnál, azaz a 7 évre járó keret kétharmadánál jár már - derül ki szokásos havi összesítésünkből. Közben a húsba vágó brüsszeli elszámolási viták ellenére májusban újabb 115 milliárd forintnyi pénzt küldött az országnak az Európai Bizottság, ami szintén több hónapja a legmagasabb. Május során egyébként messze a legtöbb új pályázati nyertes (226 cég) a közép-magyarországi régióban örülhetett, míg az elnyert összegek tekintetében a hónapot a környezetvédelmi és energiahatékonysági program irányítói "nyerték" 27 milliárd forintnyi új támogatás megítélésével.

Tízmilliárdos EU-pénzből növelik két fontos magyar vasútvonal biztonságát

Két nagy forgalmú vasútvonalon, a Pusztaszabolcs-Dombóvár, illetve a Rákos-Újszász-Szolnok szakaszon is zajlik már a központi forgalomirányító rendszer telepítése, és a tervek szerint a kivitelezési munkákkal az idei év végére elkészülnek, a végleges üzembehelyezésre pedig a tesztüzemet követően kerül sor - számol be a fejleményekről a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. friss közleménye. Az viszont csak korábbi közleményekből derül ki, hogy a két fejlesztés egy közös projekt és kódszám alatt fut, amelyek költségét 85%-ban EU-s pénzből fizetik, így tehát legalább 12 milliárd forintnyi uniós fejlesztésről beszélünk.

Hatalmas karácsonyi ajándékot kapott a kormány Brüsszelből

Az elmúlt két hétben a Portfolio adatai szerint mintegy 308 milliárd forintnyi uniós támogatást utalt át az Európai Bizottság Magyarországnak a 2014-2020-as ciklus terhére, sőt további 240 milliárd forint a 2007-2013-as ciklusból is megérkezett, azaz jókora likviditási ajándékot kapott a kormány karácsony előtt. A nagy folyósítás ismét alátámasztja októberi értesülésünk helyességét és azt is jelenti, hogy a kormány a háttérben jópár vitás kérdésben engedhetett, hogy sikeresen teljesítse a saját magának kitűzött egész éves brüsszeli forráslehívási célt. Mindez pedig nagyban segít abban, hogy év végére csökkenteni tudja a rekord magasra hízott magyar államháztartási hiányt.

Brüsszel már 350 milliárd forintot adott Magyarországnak közlekedésfejlesztésre

Brüsszel már 350 milliárd forintot adott Magyarországnak közlekedésfejlesztésre

Az M3-as metróvonal budapesti felújítása a negyedik nagy magyar közlekedésfejlesztési projekt, amelyre az Európai Bizottság rengeteg pénzt ad a Kohéziós Alapból a 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklusban és ezekre együttesen 1,11 milliárd eurót, mintegy 352 milliárd forintot fordíthat Magyarország - derül ki a Portfolio rövid összesítéséből.

Föld alatti szakaszai is lehetnek az új reptéri vasútnak

Nettó 331 milliárd forintot tartalmaz az elővárosi vasútvonalak fejlesztésére és vasútállomások korszerűsítésére fordítható Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) kerete, melyből Magyarország kilenc vasúti projektet valósít meg - írja a Magyar Idők. A fejlesztések között szerepel a Liszt Ferenc repülőtér kötött pályás kapcsolatának kiépítése is, aminek egy része a föld alatt futna.

Közelebb kerültünk a ferihegyi vasút megépítéséhez

Döntött a kormány az európai uniós forrásból megvalósuló kötött pályás projektek, valamint az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretmódosításának előkészítéséről - olvasható a november 29-i Magyar Közlönyben. Ennek hatására a következő években a vasút- és villamoshálózatban országszerte jelentős fejlesztések várhatók.

Kétharmadot közelíti a kormány az EU-pénzek meghirdetésében

A legfrissebb adatok szerint már csaknem 5200 milliárd forintnyi uniós pályázatot meghirdetett a kormány a 2014-2020-as ciklus terhére, így a 7 évre szóló keret 58%-a van már kint a piacon - mutat rá a Miniszterelnökségtől kapott adatok alapján mai cikkében a Világgazdaság. A kifizetések aránya azonban még csak 1%-on áll.

Máris hozzácsapnak 28 milliárdot két dunántúli beruházáshoz

Még a támogatási szerződések megkötése előtt hirtelen közel 28 milliárd forinttal megnövelte a kormány két dunántúli nagy vasúti EU-s projekt támogatási keretösszegét és ezekkel az új számokkal javasolja megkötni a szükséges szerződéseket - derül ki az érdekes eset a legfrissebb Magyar Közlönyben megjelent egyik kormányhatározatból.

Már 900 milliárdnyi EU-pénzt elosztott a kormány

Februárhoz hasonlóan márciusban is 26 új uniós pályázati felhívás került meghirdetésre, közel 443 milliárdos keretösszeggel, illetve összesen 306 új nyertes jelent meg a hivatalos pályázati oldalon, akik összesen 411 milliárd forintnyi támogatást nyertek el - derül ki a Portfolio havi pályázati összesítőjéből. Ez azt jelenti, hogy már közel 886 milliárdnyi megítélt támogatásról beszélhetünk, ami csaknem a duplája a múlt havi 474 milliárd forintos összegnek. A meghirdetett pályázatok összege összesen 4615 milliárd forint, azaz a teljes hét éves ciklusra tervezett összeg közel 60 százalékát már meghirdették. A kifizetések még csak 17 milliárd forint környékén járnak, ami csak a 1,92%-át teszi ki a megítélt 886 milliárd forintnak.

Már most ellőtte a kormány a teljes közlekedésfejlesztési keretet

Az utolsó tervezett pályázati felhívás is megjelent az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programon (IKOP) belül. A "TEN-T hálózat közúti elérhetőségének javítása" című felhívást közzétették, melynek a rendelkezésre álló keretösszege közel 111 milliárd forintot tesz ki - olvashatjuk a hivatalos pályázati oldalon. Ezzel az összeggel gyakorlatilag a kormány a hét éves keretre szánt 1215,5 milliárd forintot kiírta.

Óriási összegű közlekedési beruházások 2016-ban

December elején egyszerre 4 pályázati felhívás 1105 milliárd forint összegben jelent meg. Nagyjából ez az összeg fedezheti majd az országban jövőre induló közlekedési beruházásokat. A tervek szerint 670 milliárdot ki is fognak fizetni - mondta Tasó László a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.

  • 1
  • 2
Részletes keresés
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Itt a kormánydöntés az üzemanyagárak szabályozásáról
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.