Az eddigi 121 milliárd forintról 117,767 milliárd forintra csökkentette egy minapi döntésével a kormány a budapesti 3-as metrót leszámítva a messze legnagyobb vidéki vasútfejlesztés EU-támogatását, és közben engedélyezte a magyar költségvetésből való megemelt támogatását – derül ki egy friss kormányhatározatból.
A következő, 2021-től 2027-ig tartó uniós költségvetési ciklusban várhatóan már csak 200-300 milliárd forint fordítható európai uniós forrásokból útépítésekre, ezek is csak a transzeurópai közlekedési hálózat magyarországi szakaszaira – jelentette ki egy jászberényi közlekedési projekt részleteinek csütörtöki ismertetésekor Mosóczi László.
Már 1456 milliárd forintot kifizettek augusztus végéig a Modern Városok Program (MVP) fejlesztéseire, amelyből 1028 milliárd forint volt a hazai, és 428 milliárd forint az európai uniós forrás – tájékoztatta a Magyar Nemzetet a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos. Tavaly év végén még kevesebb, mint 1000 milliárd forint volt a kifizetés, azaz nyolc hónap alatt igencsak felpörgött a program.
A júniusi mintegy 250-ről júliusban 600-ra ugrott az új uniós pályázati nyertesek száma, ami az idei év eddigi legmagasabb száma, azaz igencsak felpörgött a pályázati döntéshozatal Magyarországon. Szokásos havi összesítésünk azonban arra is rámutat, hogy a megítélt új támogatások együttes volumene 42-ről 28 milliárd forintra csökkent. Ezzel párhuzamosan a kifizetett támogatások összege is ugyanígy 106-ról 83 milliárd forintra csökkent júniusról júliusra. Utóbbi szám egyébként azt is jelenti, hogy az év hetedik hónapjában kissé több pénz jött Brüsszelből (94 milliárd forint a Pénzügyminisztérium adatai szerint), mint amennyit itthon kifizettek a hatóságok nyerteseknek, azaz minimálisan végre szűkült a két kifizetési tempó közötti különbség.
Néhány nagy összegű itthoni EU-s fejlesztési csomag okozza az elszámolási vitát a magyar hatóságok és az Európai Bizottság között, amelyek őszig várhatóan 5-10%-os pénzügyi büntetéssel lezárulhatnak - vázolja a helyzetet a Világgazdaság. A lap szerint összesen mintegy 800 milliárd forintot tesz ki a Brüsszel által vitatott számlaállomány és ezeknél a "papírforma" szerint 5-10%-os pénzügyi büntetéssel le lehet zárni az ügyeket. Ebből 40-80 milliárd forintos pénzügyi büntetés adódna, ami sokkal kisebb, mint amit néhány hete vázoltunk (400-500 milliárd forintos pénzügyi büntetés) az akkori tárgyalási információk alapján.
December óta a legtöbb, 108 milliárd forintnyi EU-forrást fizetett ki a magyar intézményrendszer májusban a nyerteseknek és ezzel újabb bűvös határhoz ért a kormány a pénzosztásban: csaknem 6000 milliárd forintnál, azaz a 7 évre járó keret kétharmadánál jár már - derül ki szokásos havi összesítésünkből. Közben a húsba vágó brüsszeli elszámolási viták ellenére májusban újabb 115 milliárd forintnyi pénzt küldött az országnak az Európai Bizottság, ami szintén több hónapja a legmagasabb. Május során egyébként messze a legtöbb új pályázati nyertes (226 cég) a közép-magyarországi régióban örülhetett, míg az elnyert összegek tekintetében a hónapot a környezetvédelmi és energiahatékonysági program irányítói "nyerték" 27 milliárd forintnyi új támogatás megítélésével.
Két nagy forgalmú vasútvonalon, a Pusztaszabolcs-Dombóvár, illetve a Rákos-Újszász-Szolnok szakaszon is zajlik már a központi forgalomirányító rendszer telepítése, és a tervek szerint a kivitelezési munkákkal az idei év végére elkészülnek, a végleges üzembehelyezésre pedig a tesztüzemet követően kerül sor - számol be a fejleményekről a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. friss közleménye. Az viszont csak korábbi közleményekből derül ki, hogy a két fejlesztés egy közös projekt és kódszám alatt fut, amelyek költségét 85%-ban EU-s pénzből fizetik, így tehát legalább 12 milliárd forintnyi uniós fejlesztésről beszélünk.
Az elmúlt két hétben a Portfolio adatai szerint mintegy 308 milliárd forintnyi uniós támogatást utalt át az Európai Bizottság Magyarországnak a 2014-2020-as ciklus terhére, sőt további 240 milliárd forint a 2007-2013-as ciklusból is megérkezett, azaz jókora likviditási ajándékot kapott a kormány karácsony előtt. A nagy folyósítás ismét alátámasztja októberi értesülésünk helyességét és azt is jelenti, hogy a kormány a háttérben jópár vitás kérdésben engedhetett, hogy sikeresen teljesítse a saját magának kitűzött egész éves brüsszeli forráslehívási célt. Mindez pedig nagyban segít abban, hogy év végére csökkenteni tudja a rekord magasra hízott magyar államháztartási hiányt.
Az M3-as metróvonal budapesti felújítása a negyedik nagy magyar közlekedésfejlesztési projekt, amelyre az Európai Bizottság rengeteg pénzt ad a Kohéziós Alapból a 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklusban és ezekre együttesen 1,11 milliárd eurót, mintegy 352 milliárd forintot fordíthat Magyarország - derül ki a Portfolio rövid összesítéséből.
Nettó 331 milliárd forintot tartalmaz az elővárosi vasútvonalak fejlesztésére és vasútállomások korszerűsítésére fordítható Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) kerete, melyből Magyarország kilenc vasúti projektet valósít meg - írja a Magyar Idők. A fejlesztések között szerepel a Liszt Ferenc repülőtér kötött pályás kapcsolatának kiépítése is, aminek egy része a föld alatt futna.
Döntött a kormány az európai uniós forrásból megvalósuló kötött pályás projektek, valamint az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretmódosításának előkészítéséről - olvasható a november 29-i Magyar Közlönyben. Ennek hatására a következő években a vasút- és villamoshálózatban országszerte jelentős fejlesztések várhatók.
A legfrissebb adatok szerint már csaknem 5200 milliárd forintnyi uniós pályázatot meghirdetett a kormány a 2014-2020-as ciklus terhére, így a 7 évre szóló keret 58%-a van már kint a piacon - mutat rá a Miniszterelnökségtől kapott adatok alapján mai cikkében a Világgazdaság. A kifizetések aránya azonban még csak 1%-on áll.
Még a támogatási szerződések megkötése előtt hirtelen közel 28 milliárd forinttal megnövelte a kormány két dunántúli nagy vasúti EU-s projekt támogatási keretösszegét és ezekkel az új számokkal javasolja megkötni a szükséges szerződéseket - derül ki az érdekes eset a legfrissebb Magyar Közlönyben megjelent egyik kormányhatározatból.
Februárhoz hasonlóan márciusban is 26 új uniós pályázati felhívás került meghirdetésre, közel 443 milliárdos keretösszeggel, illetve összesen 306 új nyertes jelent meg a hivatalos pályázati oldalon, akik összesen 411 milliárd forintnyi támogatást nyertek el - derül ki a Portfolio havi pályázati összesítőjéből. Ez azt jelenti, hogy már közel 886 milliárdnyi megítélt támogatásról beszélhetünk, ami csaknem a duplája a múlt havi 474 milliárd forintos összegnek. A meghirdetett pályázatok összege összesen 4615 milliárd forint, azaz a teljes hét éves ciklusra tervezett összeg közel 60 százalékát már meghirdették. A kifizetések még csak 17 milliárd forint környékén járnak, ami csak a 1,92%-át teszi ki a megítélt 886 milliárd forintnak.
Az utolsó tervezett pályázati felhívás is megjelent az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programon (IKOP) belül. A "TEN-T hálózat közúti elérhetőségének javítása" című felhívást közzétették, melynek a rendelkezésre álló keretösszege közel 111 milliárd forintot tesz ki - olvashatjuk a hivatalos pályázati oldalon. Ezzel az összeggel gyakorlatilag a kormány a hét éves keretre szánt 1215,5 milliárd forintot kiírta.
December elején egyszerre 4 pályázati felhívás 1105 milliárd forint összegben jelent meg. Nagyjából ez az összeg fedezheti majd az országban jövőre induló közlekedési beruházásokat. A tervek szerint 670 milliárdot ki is fognak fizetni - mondta Tasó László a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.
A vártnál jóval gyengébb lett a GDP-adat.
Cikkünk folyamatosan frissül.
A javaslataikat már megküldték a minisztériumnak.
Kaiser Ferenc, az NKE docense a Portfolio Checklistben értékelte az Ukrajnának jóváhagyott új segélycsomagot.
Mekkora a baj a luxusiparban?
A Citadealla Alap portfóliómenedzsere a Checklsit vendége volt.