Fenntartható városok: ki fogja ezt kifizetni?

Az évszázad végére a világnépesség 84 százaléka városokban fog élni, de a globális GDP 82 százaléka már ma is a városokban termelődik meg. A városoknak éppen ezért egyre több fejlesztési kihívásnak kell megfelelniük - hangzott el a Portfolio szervezésében megvalósuló Smart City 2018 konferencián, ahol a piac legfontosabb szakemberei vitatták meg a téma aktuális kérdéseit.

Hiába az elektromos autó, egy dolog még nagyon kellene az élhető városhoz

A városok élhetőségét befolyásoló egyik legfontosabb tényező a levegőminőség, aminek kapcsán a legtöbben azonnal a közlekedés során keletkező kipufogógázokra gondolnak. Világszerte azonban a teljes szén-dioxid kibocsátás harmadáért az épületek a felelősek, így ha valódi levegőminőség-javulást szeretnénk elérni, az autók mellett az épületek zöldítésével is foglalkozni kell.

Térképen Európa legokosabb városai

A legtöbb gazdasági mutatóban jelentős különbségeket látunk Európa keleti és nyugati része között. Ezúttal az Európai Unió régióit aszerint rangsorolta az Eib.org kutatása, hogy hol állnak a smart megoldások alkalmazásában. Az eredményeket látványos térképeken nézhetjük meg.

A Westend mögött épül a jövő városa

Tavaly érkezett a bejelentés, hogy a WestEnd City Center melletti több, mint 9 hektáros területen egy új városrész megtervezését kezdik el. A Central Park projekt egy olyan koncepció kialakítását jelenti, ami a környék többi projektjének bevonásával minden generáció számára egy sokkal okosabb várost, vagy másként fogalmazva élhetőbb Budapestet jelentene. A látványtervek, videók és tervek még ebben az évben elkészülhetnek, a projekt jelenlegi állásáról és az aktuális kérdésekről Ágházi Gyulát, a Gránit Pólus Csoport vezérigazgatóját kérdeztük elöljáróban, aki a projektet részletesebben is bemutatja a június 7-én megrendezésre kerülő Smart City Konferencián.

Grandiózus jövőbeli terveket jelentett be két magyar város

A jövőnkre, a városokban élő lakosság életminőségére nézve rendkívül fontos lépéseket tesznek egyes magyar városaink azzal, hogy olyan együttműködéseket kötnek, amik segítik és gyorsítják a fejlesztéseket. Legutóbb Paks és Salgótarján kötött Smart City "okosváros" és Smart Grid "okoshálózat" fejlesztések kidolgozására és megvalósítására vonatkozó megállapodást. Az erről szóló dokumentumokat a két város vezetője, Szabó Péter (Paks) és Fekete Zsolt (Salgótarján) polgármesterek írták alá pénteken, Pakson. A cél az ismeretek és tapasztalatok megosztásával a költségek csökkentése és a programok sikerességének felgyorsítása. Illetve nem titkolt célja egyik városnak sem, hogy a következő időszakban jelentősen növelje az állandó lakóinak számát. Paksnál ez egy speciális helyzet, hiszen az új paksi blokkok építése miatt odaáramló mintegy 10-15 ezer dolgozóból 6 ezren a városban maradhatnak hosszú távon, ám Salgótarjánnak komoly munka lesz a tervek szerint mintegy 10 ezer fővel növelnie a lakosságát. A hazai városok, illetve az okosvárosok küzdelme végérvényesen beindult. A kérdés csak az, hogy a következő évtizedben ki lesz vonzó és ki marad majd le a legjobb életminőséget nyújtó városok versenyében.

Gyökeresen át kell alakítani az oktatást, ha nem akarunk teljesen lemaradni

A már most rendelkezésre álló és a közeljövőben megjelenő technológiák az országok gazdasági fejlődésében is nagy változásokat hozhatnak. 79 ország bevonásával készítette el a Huawei azt a kutatást, melynek során 40 különböző mutató segítségével határozta meg az országok digitális átalakulásának fejlődését. Az eredmények alapján az országokat három csoportra osztotta: élenjárók, alkalmazkodók és kezdők. Magyarország jelenleg a középmezőnyben van, de nem árt résen lenni, mivel egy új technológia időben történő alkalmazása akár rövid távon is jelentős előnyökkel járhat.

Az okos város előre gondolkodik, és már most a jövőre készül

A korábbi cikkünkben már foglalkoztunk azzal, hogy miként képzelik el Nyugat-Európában a smart tömegközlekedést, most a magyar megoldásokat mutatjuk be. Milyen ötletek tehetik még élhetőbbé hazánk városait is? Elsősorban a közösségi közlekedés erősítése lehet a cél, legyen szó tömegközlekedésről, vagy akár a közösségi kerékpár vagy autó használatról.

Hihetetlen megoldások formálhatják át az utazást

A városok jövője szempontjából kulcsfontosságú, hogy a jelentős népességbővülés ellenére képesek legyen az ott élő nagy embertömegek mozgatására. Mivel a saját autós közlekedés ilyen nagyságban történő bővülése ellehetetlenítené a városokat, inkább a tömegközlekedésre érdemes helyezni a hangsúlyt az élhetőség fenntartása vagy javítása érdekében. Ennek pedig számos módja lehet, amelyeket a világ különböző pontjain több sikeres projekt is bizonyít, mint önvezető autók bevezetése a tömegközlekedésbe, vezeték nélküli elektromos buszok, vagy különböző információs rendszerek, amik a közlekedési módok összehangolásáról gondoskodnak.

Okosváros: kik lesznek az igazi nyertesek?

A szemünk előtt zajló negyedik ipari forradalom a digitalizáció, a big data, az Internet of Things, vagy az önvezető autók megjelenése gyökeresen fogják átalakítani városainkat. Hogy pontosan mit is jelent a smart city vagyis az okosváros, arra Kiss Péter, a Protheus Holding Zrt. vezérigazgatója válaszolt.

Pontozták Budapestet: nem gondoltuk volna, hogy ebben vagyunk a leggyengébbek

Miben jobb Svájc vagy Szingapúr Magyarországnál? Melyek azok az eszközök és szolgáltatások, amiket a magyarok alig használnak és ez a városok előrehaladottságán is meglátszik? Arra voltunk kíváncsiak, hogy hogyan lehet pontozni egy város fejlettségét, ezek alapján miben a legerősebb Budapest és miben a leggyengébb. Az eredmény igencsak meghökkentő lett.

Fürödni fognak a pénzben a magyar városok - Sok száz milliárdos program, ami mindent felforgat

A Modern Városok Program keretein belül összesen 150-180 milliárd forint jut közvetlenül smart city fejlesztésekre, azonban egyáltalán nem mindegy, hogy ebből az összegből milyen projektek fognak megvalósulni. Kétségtelen, hogy a smart city koncepciójának elterjedése gyökeresen átalakítja majd városainkat, az egyes ötletek és megoldások közül azonban csak azok lehetnek életképesek, amelyek hosszabb távon is nyereségesen üzemeltethetők lesznek.

Elképesztő ötletekkel indultak el az éles kísérletek - Vidéken épül a jövő

Az okosváros többé már nem csak utópia, mostanra Magyarországon is egyre többször, egyre többen használják a városi életet hatékonyabbá tevő legújabb technológiai vívmányokat. A fejlődést jól mutatja, hogy a tervezett és a már megvalósult "smart" megoldások száma egyre szaporodik, éppen ezért két magyar város példáján keresztül néztük meg, hogy mit hozhat a smart city koncepció a helyiek életébe.

A BKV már a múlt? - Ez lesz a jövő a budapesti közlekedésben

Lassan elköszönhetünk a hagyományos jegyektől, az ellenőröket felváltják a beléptetőkapuk, mindez a fejlesztés alatt álló elektromos jegyrendszernek köszönhetően. A BKV dolgozóit, akiket eddig akár információkérés miatt, akár jegyvétellel kerestünk, felválthatják azok az okostelefonra letölthető alkalmazások, amelyek a telefon kameráján keresztül iránymutatást adnak, hogy merre találjuk a keresett megállókat. A tömegközlekedésen túl pedig okostelefon nélkül az autómegosztó szolgáltatásokat sem lehet igénybe venni. Ezek mellett rengeteg más közlekedési újdonság is előkerült, amit elsőre biztosan nehezen képzelnénk el itthon, például, hogy az autópályán ment közben is töltődhessenek az elektromos autók.

Élhetetlenné válhatnak azok a magyar városok, amelyek nem lépnek időben

A következő évtizedekben jelentősen bővülni fog a városban lakó népesség aránya, amire a városoknak egyértelműen készülni kell. A növekvő lakosság nagyobb terhet jelent az infrastruktúra számára is, például jóval nagyobb tömegek közlekedését kell majd megoldani. A városok útjai már most is zsúfoltak, így a jövőben az élhetőségük fenntartása érdekében elengedhetetlen, hogy smart cityvé váljanak, vagyis a közlekedést is smart módon oldják meg. Támogatniuk kell például a közösségi közlekedést, a kerékpárhasználatot és az elektromos autók terjedését.

Részletes keresés
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Két éve erre a pillanatra vár Oroszország, most úgy érhet célt, hogy a Nyugat csak nézi
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.