Okosban oldja meg a kormány a legnagyobb 2024-es problémáját
Gazdaság

Okosban oldja meg a kormány a legnagyobb 2024-es problémáját

Újabb részletek váltak ismertté az idei évre tervezett 675 milliárd forintos egyenlegjavító költségvetési csomagról. A kormány egyszerre állítja azt, hogy az állami beruházások ilyen mértékű visszafogása hatásos lesz a büdzsére nézve, de közben nem rontja a gazdaság teljesítményét. Bemutatjuk, hogy a látszólagos ellentmondást hogyan lehet feloldani.

Megérkezett a magyarázat

Sajtótájékoztatót tartott Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter pénteken és az eseményen szóba került a múlt héten bejelentett 675 milliárd forintos beruházáselhalasztás ügye, amit a kormány az idei költségvetési elcsúszás megoldása érdekében alkalmaz.

Ezzel kapcsolatban a kormány korábban többször is hangoztatta, és most Nagy Márton miniszter megismételte: ez az intézkedés javítja az idei költségvetés helyzetét, de nem rontja a magyar gazdaság növekedését. Első ránézésre ebben lehet ellentmondás, ezért nem árt a jelenség mögé nézni.

A részletek kapcsán Nagy Márton a pénteki eseményen arról is beszélt, hogy a beruházások elhalasztása egy évre szól, 2024-ről tolnak el bizonyos állami kiadásokat 2025-re. Ez egy cash-flow management ügy - ismertette, majd hozzátette: az állami megrendelésből megvalósuló beruházáson dolgozó vállalkozók így is teljesítik a vállalásukat, azonban a teljesítéseket a kormány a következő évben fizeti ki. Fontosnak tartotta tehát megemlíteni, hogy a vállalatok nem állnak le ezeken a beruházási helyszíneken, csak később jutnak a pénzükhöz, vagyis ez a kormányzati lépés egy pénzügyi likviditáskezelési kérdéskör. Akár csak egy vállalatnál - érzékeltette.

Azt is megemlítette, hogy távolról sem igaz az, hogy egy-egy vállalkozónak a kormány döntése miatt akár 1 évet is várnia kell a számlája kifizetésére. Mert ha például a vállalkozó decemberben jelenti be a teljesítést és ezért cserébe januárban kapja kézhez az ellentételezést, akkor ő csak egy hónapot várt, a költségvetés viszont nyert egy egész évet. Ez abból az elszámolási technikából következik, hogy minden állami költségvetés januártól decemberig tart.

Azt is megemlítette ezen a ponton, hogy a beruházás átadását lehet csúsztatni, de valójában nem is lehet 1 év a csúszás, hiszen már április van. A gyakorlatban pár hónapos csúsztatásról beszélünk, ami nem okoz gondot az érintett kivitelező vállalkozásoknak, a beruházásoknak sem, így a gazdasági növekedésnek sem - magyarázta a nemzetgazdasági miniszter.

A sajtótájékoztatón elhangzott további érdekességekről itt írtunk:

Költségvetés 2024: a kecske is jól lakjon és a káposzta is megmaradjon

A kormány azt állítja tehát, hogy ezek az intézkedések egyszerre hatásosak a költségvetés javítása szempontjából, ugyanakkor nem rontják a gazdaság teljesítményét. Első pillantásra meglepő lehet ez a megközelítés, hiszen ha a 675 milliárd forintos beruházáselhalasztás effektív kiadáscsökkentés lenne 2024-ben, akkor annak bizony lenne negatív reálgazdasági hatása, mert bizonyos beruházások nem készülnek el.

A látszólagos ellentmondást két dolggal lehet feloldani, és ezek egyben rávilágítanak a kiigazítás sajátosságaira:

  1. A kiigazításokról szóló korábbi hírek alapján feltételezhetjük, hogy a beruházások egy része nem is valódi beruházás, hanem egyszerű importbeszerzés. Ha a kormány importbeszerzést fog tudni halasztani, akkor valóban nincs nagy hatása ennek a gazdasági növekedésre, hiszen valódi reálgazdasági teljesítmény nem áll mögötte. A tavalyi évben sokan azt találgatták, hogy ilyen kiadási tételek elsősorban a honvédelmi beszerzések terén fordulhatnak elő.
  2. A másik lehetőség, hogy valóban hazai vállalkozó, állami megrendelésből származó beruházási tevékenységét érinti a kormány döntése. Ezen a ponton több magyarázatot igényel, hogy ennek technikailag miért nincs növekedés-kiesési hatása. Ahogyan azt Nagy Márton fentebb idézett módon kifejtette: ez a beruházások egyfajta technikai elszámolásából fakad. Ha egy beruházás idén valóban megvalósul, akkor az a kérdés merül fel, hogy annak a kiadási vonatkozását miért nem kell elszámolni a költségvetésben hiánynövelő tételként, amikor a teljesítés megtörtént. A beruházásoknak azon része, ami az idén megvalósulna az év végéhez közel, ott egy szerződésmódosítással elérik a felek, hogy a részteljesítési számlák benyújtását átütemezik a 2025-ös évre. A miniszter szavaiból is erre lehet következtetni, de a kormányzati célokból is ez adódik formálisan. Ha kevés az olyan beruházás, amely pont az év végére készülne el, akkor azoknak az ütemezését éven belül is eltolhatják, hogy a teljesülés minél közelebb legyen az év végéhez. Lényegében több állami beruházástól fogják elvárni, hogy decemberre fejeződjön be, és így a számlát az érintettek januárban nyújtják be. Ha a számla keletkezése a következő évre húzódik át, akkor valóban nem fogja terhelni a 2024-es költségvetés ez a kiadási tétel.

Ennek kapcsán azonban nagy kérdés, hogy a beruházásokat a KSH hogyan fogja elszámolni. Mert abban az esetben, ha a beruházásokat a részteljesítések ütemezésben számolja el a statisztikai hivatal, akkor mégis lehet az, hogy nem az idei évre, hanem a jövő évre számolja el a beruházások egy részének teljesülését, ez pedig minimális növekedési hatással járhat technikailag, papíron.

Bármelyik fenti megoldásról, vagy azok együttes megvalósításáról van szó, azt mondhatjuk, hogy a kormány egy cash-flow megoldást alkalmazott, fizetési átütemezést, és/vagy beruházás-fizetés átütemezést. Ennek a költségvetési hatása valóban effektív, javítja az idei egyenleget, de azt is jelenti egyúttal, hogy a 2024-es intézkedés 100 százalékban időbeli eltolást jelent, vagyis átmeneti ez a megoldás. A következő évben ezek a kifizetések ugyanúgy élesedni fognak. Nagy Márton ennek kapcsán annyit fontosnak tartott leszögezni, hogy jövőre kisebbek lesznek a kamatkiadások (a GPP 4,9%-áról 3,9%-ra csökkennek várhatóan), ezért a plusz beruházási kiadások beleférnek majd a 2025-ös költségvetés keretébe.

Ez egybecseng Varga Mihály pénzügyminiszter korábbi állításával, miszerint szó sincs arról, hogy bármilyen beruházást törölne a kormány.

A költségvetés szempontjából ez azt is jelenti a gyakorlatban, hogy

amennyivel kikönnyíti a 2024-es költségvetést a kormány, annyival megterheli a jövő évit, ezzel pedig tovább növeli a 2025-ös Büdzsé meglévő feszültségeit.

Ebből következik az a megállapításunk is, hogy ameddig fennmarad a költségvetésben ez a feszültség, elcsúszás, addig maradhat a kormányzat ezen magatartása is, vagyis hogy folyamatosan tologathat beruházásokat, hogy fenntartsa a költségvetés egyensúlyát. Végül ha ez elhúzódó, tartós megoldássá válik, akkor minden egy kicsit később lesz megvalósítva, a tartós csúszásnak pedig így előbb-utóbb papíron is lesz növekedésre káros hatása.

Fontos azt is látni, hogy a 2025-ös költségvetésben eleve vannak feszültségek kódolva, és nem csak a kormányzati mozgásteret segítő (pl. kamatkiadások csökkenése) fejlemények éreznek jövőre: az extraprofitadókat a korábbi ígéreteknek megfelelően teljesen ki kell vezetnie a kormánynak, az idén megvalósított pedagógus-béremelés összegét már az állami költségvetésből kell előteremteni, jövőre is marad várhatóan a magas nyugdíjkifizetési összeg. Tehát vannak olyan determinációk, amelyekből az következik, hogy jövőre is lehet pótlólagos költségvetési kiigazítási igény, ha a kormány valóban komolyan gondolja a GDP-arányos 3,7%-os hiánycélt (az idén 4,5%-ra emelt hiánycél után, melynek realitása szintén megkérdőjelezhető, ahogy megírtuk).

Az alapvető feszültségeken túl pedig azt is érdemes megemlíteni a 2025-ös év kapcsán, hogy a parlamenti választások előtti évről beszélünk, amikor a tapasztalatok nem éppen azt mutatják, hogy a kormány számára elsődleges kérdéssé válik a költségvetési egyensúly fenntartása.

Jól látható tehát, hogy a kormány egy ügyes, de átmeneti megoldással orvosolta az idei költségvetés gondjait (nem is biztos, hogy teljes mértékben, mert a 675 milliárd forintos csomag nem elegendő az idei teljes elcsúszás kezelésére), egy kis időt nyert magának. Továbbra is tartózkodik az elsődlegesen a kiadási oldalra fókuszáló, fenntartható egyensúlyjavítást hozó, akár bizonyos ellátórendszereket érintő, reformszintű intézkedések meghozatalától. Ez pedig azt is jelenti, hogy a költségvetési elcsúszás, valamint az arra adott kormányzati bejelentések, tűzoltások a jövőben is velünk lesznek. Ezért hát azok a szektorok, illetve ágazatokban működő vállalatok, amelyek az elmúlt két évben sorra kapták a plusz terheket (extraprofitadók, különadóemelések formájában) egyelőre fellélegezhetnek, a kormány nem tervezi a terheik továbbbi emelését (persze arra nem vehetnek mérget, hogy a legutóbbi ígéreteknek megfelelően 2025-től teljesen eltűnnek az extraprofitadók).

Címlapkép forrása: MTI Fotó/Soós Lajos

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Béketárgyalás lesz az ukrajnai háború lezárásáról, de máris jött egy igazán rossz hír

Likviditási szakértő/vezető modellező

Likviditási szakértő/vezető modellező

Szenior treasury és kontrolling munkatárs

Szenior treasury és kontrolling munkatárs

Pénzügyi modellező/vezető modellező

Pénzügyi modellező/vezető modellező
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
olívabogyó