A Dunai Finomító bizonyos üzemeiben előre ütemezett, időszakos karbantartást végzünk április 20. és június 24. között,
olvasható a Dunai Finomító Hello Dufi névre keresztelt mobilapplikációjában.
A vonatkozó indoklás szerint az időszakos karbantartás a finomító berendezéseinek biztonságos üzemmenetét és élettartam növelését szolgálja. A Mol szerint további haszna még a karbantartásnak, hogy a leállások alatti technológiai fejlesztéseink révén "hatékonyabbá, biztonságosabbá és fenntarthatóbbá" lehet tenni a működést. A karbantartási időszak alatt az üzemekben javításokra, felújításokra, cserékre kerül sor, melyet az adott üzem irányított és felügyelt leállása mellett végez el az olajtársaság.
A lakosság számára érzékelhető hatások tekintetében elmondták, hogy a leállással járó munkálatok a finomító környezetében elsősorban a leállásra való felkészülés és a visszaindulás idején okozhatnak a szokásostól eltérő jelenséget. Az üzemek leállásra történő előkészítése 3-6 napig, valamint a javítást követően az üzemek újraindítása 2-3 napig tart, amely időszak alatt több olyan technológiai tevékenységet hajtanak végre, amelyek a környező településeken éreztethetik hatásukat, mint például fokozott zajhatás, látványos fáklyázás, kellemetlen szaghatás.
Azért fontos a jelenlegi helyzetben a Mol döntése, mert épp holnap tárgyal a kormány egy esetleges újabb üzemanyagár-befagyasztásról, ami a korábbi példából kiindulva akár ellátásbiztosági kockázathoz is vezethet,
ez az aggály pedig még erősebb lehet, ha csak részben működik a Dunai Finomító.
A múltbeli példák is ezt támasztják alá: 2022 júliusában még bőven tartott az intézkedés, amikor szükségessé vált a finomító karbantartása, emiatt nehéz helyzetbe került a benzinellátás az országban, amire a kormányzat az árstop-intézkedés hatályának szűkítésével és a stratégiai készletek elővételével reagált.
Pletser Tamás, az Erste energetikai elemzője a VG megkeresésére elmondta, hogy "az ilyen finomítókban évente szokott lenni javítás, ötévente pedig teljes leállás. Utóbbin a DuFi már túlvan.
Az, hogy most csinálják, az szerintem teljesen normális és megszokott, mert ezek a munkálatok időablakhoz kötöttek: sem túl hidegben, sem túl melegben nem jó végrehajtani
– magyarázta. Szerinte a százhalombattai finomító szakaszos leállásának nem kéne hatással lennie az üzemanyag-ellátásra.
Címlapkép forrása: Portfolio