A következő évtizedekben jelentősen bővülni fog a városban lakó népesség aránya, amire a városoknak egyértelműen készülni kell. A növekvő lakosság nagyobb terhet jelent az infrastruktúra számára is, például jóval nagyobb tömegek közlekedését kell majd megoldani. A városok útjai már most is zsúfoltak, így a jövőben az élhetőségük fenntartása érdekében elengedhetetlen, hogy smart cityvé váljanak, vagyis a közlekedést is smart módon oldják meg. Támogatniuk kell például a közösségi közlekedést, a kerékpárhasználatot és az elektromos autók terjedését.

A városok átalakulása a jövő egyik nagyon fontos témája. A változásokra pedig kicsi és nagyvárosnak egyaránt készülnie kell. A téma kiemelt jellege miatt rendezi meg a Portfolio Smart City konferenciáját, ahol szakemberek segítenek eligazodni a legfontosabb kérdésekben.


Az urbanizáció egyre erősödik a világon, vagyis az emberek jelentős része a városok felé igyekszik. Magyarországon 2015-ben a lakosság körülbelül 71 százaléka élt városban, 2050-re azonban már a lakosság közel 82 százaléka lesz városlakó. Nem csak hazánkban nagy azonban a bővülés Európán belül, Norvégiában a lakosság 87,2, Svédországban 90,3, míg az Egyesült Királyságban a lakosság 88,6 százaléka él majd városban 32 év múlva.

Élhetetlenné válhatnak azok a magyar városok, amelyek nem lépnek időben

Mindez azt is jelenti, hogy a városok növekedésével egyre több ember zsúfolódik össze kis területen. Ahhoz pedig, hogy az élet a jelentősen megtelt városokban is elviselhető maradjon megfelelő felkészülésre van szükség. Az élhető, vagy más néven smart városoknak számos pontnak kell megfelelniük, mi most ebből egyet emelünk ki. A hatalmas embertömeget tudni kell megfelelően mozgatni is, vagyis a közlekedést is smart módon kell megoldani, hogy az a leghatékonyabban és a lehető legkisebb környezeti terheléssel működjön. A közlekedési lehetőségek nem csak az ott élők számára fontosak, hanem az oda látogatók esetében is nagy jelentőséggel bírnak nem beszélve az üzleti életről.

Hogyan lesz smart a közlekedés?


A smart közlekedésbe egyaránt beletartozik az eletromos autók használata, így a számukra megfelelő parkoló+töltőhelyek kialakítása. Egy olyan berendezkedést kell kialakítani, hogy a város lakói a legkevesebb kényelmetlenséggel használhassák ezeket a típusú járműveket. Az irodaházakban legyen lehetőség például a munkaidő alatt a töltésre, vagy ugyancsak ez igaz a társasházak mélygarázsaira, vagy a bevásárlási lehetőségekhez kapcsolódó parkolókra. A smart lehetőségek közé tartozik az önvezető autók terjedése, amelyek például számos jogi kérdést vetnek fel, illetve átformálhatják a közlekedést.

A magyar városok sorsa múlik azon, hogy mikor és mit döntenek a vezetőik. Gyere el és hallgasd meg élőben, hogy mit mondanak a szakemberek a jövőről! A Smart City 2018 konferencián előadóink között lesz többek között, Ágházi Gyula, a Gránit Pólus Csoport vezérigazgatója, Szemerey Samu, a Lechner Tudásközpont vezető településügyi szakértője és Rab Judit a Lechner Tudásközpont Települési Szolgáltatások részlegének osztályvezetője.


Az elektromos autók mellett szintén a smart city közlekedési koncepciójába tartozik a környezetbarát közösségi járművek használata. Például a szintén elektromos üzemű buszok alkalmazása vagy a kötöttpályás közlekedés támogatása, amely szintén rengeteg ember szállítását teszi lehetővé a lehető legkevesebb károsanyagkibocsátás mellett. A közösségi járműhasználatba tartozik a kocsi bérlés, mint mondjuk a mMOL limo használata, amelyek mind a saját autó használat visszaszorítását teszik lehetővé. A növekvő népességű városok útjai és levegője ugyanis nehezen bírja el, hogy ezzel párhuzamosan egyre több autót engedjünk rá a város útjaira. Ezeknek ráadásul parkolni is kell valahol, így a növekvő népességgel együtt járó bővülő gépkocsihasználat miatt szükség van az okos parkolásra is.

Élhetetlenné válhatnak azok a magyar városok, amelyek nem lépnek időben


De az élhető városok szempontjából ugyanilyen fontos lehet a tiszta, nem motorizált közlekedés támogatása, vagyis a bicikli használat elősegítése. Ebben nagy szerepe van a megfelelő városon belüli kerékpárút-hálózatnak, vagy az irodaházak olyan kialakításának mely szintén lehetővé teszi a városlakók számára a munkahelyük biciklis megközelítését (öltözők, zuhanyzók, stb.) Szintén a kerékpáros közlekedés terjedését teszi lehetővé például a közösségi bicikli, mint Magyarországon a MOL bubi. De Koppenhágában például a városba ingázók között is a minél nagyobb arányú kerékpárhasználatot kívánják ösztönözni új kerékpárhálózat építésével.

Smart megoldások az üzleti életben


Élhetetlenné válhatnak azok a magyar városok, amelyek nem lépnek időben

Forrás: Shutterstock
Az üzleti életben alkalmazott smart megoldások szintén csökkenthetik a városok útjainak terheit. A netes rendelések például lehetővé teszik, hogy emberek jelentős része vásároljon az otthonából, anélkül tehát, hogy a közlekedési hálózatot terhelné. A kiszállításban alkalmazott technológiai újítások pedig, mint például a drónokkal végzett szállítás pedig lehetővé tehetik, hogy az áru is úgy érkezzen meg az adott személyhez, hogy az a napi közlekedésben láthatatlan maradhat.