Kétszázezer korona (2,52 millió forint) büntetést szabott ki a Prága melletti Cernosice kisváros polgármesteri hivatala Andrej Babis cseh kormányfőre egy közigazgatási eljárás során - közölte csütörtökön a Novinky.cz hírportál bizalmas értesülésekre hivatkozva.

A cernosicei városi hivatal döntése január 21-én született, és Babis bejelentette, hogy ügyvédei már fellebbeztek, és az ügy átkerült a közép-csehországi regionális hivatalhoz.

A közigazgatási eljárás a hatályos cseh törvények szerint nem nyilvános. Cernosicébe azért került az ügy, mert Andrej Babis a cseh főváros melletti Pruhonicében lakik, amely közigazgatásilag viszont Cernosicéhez tartozik.

A cernosicei hivatal a Transparency International (TI) szervezet beadványa alapján tavaly augusztus óta foglalkozott az üggyel. A szervezet beadványában azt állította, hogy Andrej Babis megsérti az összeférhetetlenségi törvényt azzal, hogy mint közéleti személyiség az Agrofert holdingon keresztül továbbra is médiumok vannak a tulajdonában, amelyeket befolyásol.

Andrej Babis
továbbra is két széken ül, vállalkozó és politikus egyben. A két szerep kölcsönösen befolyásolja egymást, és kárt okozhat a közérdeknek mind Csehországban, mind az Európai Unióban
- mondta David Ondrácek, a cseh TI igazgatója újságíróknak. Ondrácek azt állítja, a két pozíció összeférhetetlen, és Babisnak az egyiktől meg kellene válnia.

A miniszterelnök szerint Ondrácek személyes indítékokból háborút folytat ellene, s célja, hogy kiszorítsa őt a politikából és a közéletből.
Egy városi hivatalnak januárban inkább a hóeltakarítással, semmint ilyen bonyolult jogi témákkal kellene foglalkoznia. Kétlem, hogy a hivatalnokok képesek megfelelő módon átlátni az ügyet
- reagált Babis a döntésre, amelyet politikai indíttatásúnak és alaptalannak minősített.

Andrej Babis a cseh összeférhetetlenségi törvénynek megfelelően két éve egy speciális alapba helyezte el a tulajdonában lévő Agrofert holdingot és a médiát, a Mladá Fronta Dnes, valamint a Lidové Noviny című országos véleményformáló napilapokat. Az ellenzéki politikusok és a sajtó egy része azt állítja: mindezek ellenére Babis továbbra is befolyásolja ezeket a lapokat. Babis a bírálatokat visszautasította.