Az M3-as metróvonal budapesti felújítása a negyedik nagy magyar közlekedésfejlesztési projekt, amelyre az Európai Bizottság rengeteg pénzt ad a Kohéziós Alapból a 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklusban és ezekre együttesen 1,11 milliárd eurót, mintegy 352 milliárd forintot fordíthat Magyarország - derül ki a Portfolio rövid összesítéséből.

Amint beszámoltunk róla tegnap: a Bizottság megemelt támogatási összeg mellett hagyta jóvá az M3-as metrófelújítási projektet, 473,4 millió eurót (közel 154 milliárd forintot) ad rá a közös uniós kasszából. Mivel a testület a projektek 85%-át támogatja, így a teljes beruházási költség kb. 557 millió eurót tesz ki, új metrókocsikkal együtt pedig a projekt a 800 millió eurót is elérheti, jegyzi meg a Bruxinfo.

A metróval kapcsolatos döntés egyébként már a negyedik a mostani uniós ciklusban, hiszen előtte tavasszal már három nagy magyar közlekedésfejlesztési projekt kapcsán is megjött a brüsszeli zöld jelzés:
  • Még február elsején jött a hír, hogy közel 125,5 millió eurót (38,9 milliárd forintot) fordít az EU a kohéziós alapokból az Esztergomot és Budapestet összekötő vasútvonal korszerűsítésével és villamosenergia-ellátásával kapcsolatos munkákra. A projekt forrásokat biztosít többek között a jelzőrendszerek korszerűsítésére a biztonság javítása végett. A projekt keretében a vonalon található állomások közül több korszerűsítésére is sor kerül annak érdekében, hogy javuljon az utasok kényelme és a regionális buszjáratokkal való összeköttetés. Ezt szolgálja az az új információs rendszer is, melyet az utasok tájékoztatására állítanak majd üzembe.
  • Aztán április végén érkezett a hír, hogy csaknem 250 millió euró (mintegy 78 milliárd forint) összegű finanszírozást biztosít az Európai Unió a kohéziós forrásokból a Szajol és Debrecen közötti észak-alföldi vasútvonal fejlesztésére. Az Európai Bizottság tájékoztatása szerint az EU által társfinanszírozott projekt egészen pontosan a Püspökladány-Ebes szakasz felújítását érinti és a projekt a térségben előmozdítja a tiszta közlekedést, a lakosok így a jobb levegőminőség előnyeit is élvezhetik majd. A projekt várhatóan 2020-ban fejeződik be. A vonalszakasz a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) Rajna-Duna folyosójának részét képezi.
  • Majd május végén jött a hír, hogy az Európai Bizottság az unió kohéziós alapjából 265 millió eurót (mintegy 82 milliárd forintot) ad Magyarországnak a Budapesttől a román határig tartó M4-es autópálya új szakaszának, a Berettyóújfalu és Nagykereki közötti, a román határig húzódó autópálya utolsó hiányzó szakaszának kiépítésére. A 26 km-es új szakasz az M35-ös autópálya még épülőfélben lévő Debrecen-Berettyóújfalui szakaszának csomópontjánál kezdődik. Az építkezés befejezése 2020 márciusára várható.

A mostani uniós ciklusban az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 7 éves keretösszege 3,33 milliárd euró (310-es euróval mintegy 1032 milliárd forint), amelyhez a magyar állam 15%-nyi társfinanszírozást tesz hozzá (310-es euróárfolyamon kb. 175 milliárd forintot), így 7 éves keretösszeg mintegy 1210 milliárd forint. A fenti négy nagyobb magyar projekt a 7 évre szóló uniós keretnek már tekintélyes részét leköti, de a következő hónapokban további projektek jóváhagyásáról is jöhetnek majd a brüsszeli hírek.

Címlapkép forrása: Shutterstock