Fintech startupok, informatikai beszállítók is bemutatkoztak a Portfolio mai Financial IT and Disruptive Technologies 2018 konferenciájának egyik délutáni szekciójában, amelyen elhangzott: a márciusban beindított innovation hub után idén útjára indulhat az MNB regulatory sandboxa is.

A fintechek magasabb hatékonyságot és jelentősebb ügyfélélményt hozhatnak, de rendszerkockázatot is jelenthet a szabálytalanságuk vagy a rosszul összehangolt működésük - vélte előadásában Szombati Anikó, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója. Kétféle kezdeményezés, a regulatory sandbox és az innovation hub támogatja a világ több országában is az optimális ökoszisztéma kialakulását. Az MNB részéről a piaci felmérést követő első lépés március 20-án az innovation hub felállítása volt. Ez egy információs tárházból, egy kommunikációs hubból, egy szabályozói támogató platformból és egy nemzetközi kooperációs platformból áll. Előkészítés alatt áll az innovációk piacra lépését támogató regulatory sandbox is, egyes cégek szabályozás alóli mentesítéséhez jogszabályváltozásokra is szükség lehet. A sandbox 6-12 hónapos tesztidőszaka után léphetnek piacra a sikeresnek értékelt innovátorok. Nagy az érdeklődés az MNB programja iránt, idén el is indulhat.

Magyar fintech startupok dörömbölnek a bankok kapuin


Bodnár Béla, a W.up ügyvezető igazgatója szerint a bankok számára a digitális értékesítésben történő felzárkózás jelentheti az igazi fegyvert a digitális "világháborúban". A fintech cégeknél nagyobb fenyegetést jelentenek a hagyományos bankok számára a challenger bankok, az igazi veszélyt azonban a digitális értékesítésben óriási tapasztalatot szerzett e-commerce cégek jelenthetik. A globális bankszektor nyeresége tavaly mintegy 1000 milliárd dollár volt, és mivel az emberek nagy része szeretne digitálisan bankolni, a bankok pedig elkényelmesedtek, a digitális kihívók ebből minél nagyobb szeletet szeretnének kihasítani. A hagyományos bankok ma már erre 5-10 éves időtávon nagyon nagy arányban számítanak is. Milyen eszközeik vannak a bankoknak velük szemben? 1. A termékek minél nagyobb arányát digitális csatornán elérhetővé kell tenni (51% elérhető ma már, jó példák: a BBVA-nál 92% már az arány, a Bank of America összes betéte elérhető mobilon, a JP Morgan az újonnan eladott hitelkártyák 77%-át már mobilon adta el.) 2. Alkalmazkodni kell a megváltozott fogyasztói szokásokhoz, nem szeretnék például az emberek videochatelni. 3. A marketing és a digitális értékesítés között ne legyen szakadék! 4. Áldozni kell olyan folyamatokra, eszközökre, amelyek segítik az ügyfelek csatlakozását (onboarding). 5. Rukkolj elő több ajánlattal, hogy az ügyfél ne pártoljon el! 6. Vegyél igénybe külső szoftvereket a konverzió növelésére!

Fintech vonalon Európa piaci dinamikában és az innovatív megoldások ösztönzésében is messze elmarad az éllovas Kínától és USA-tól, márpedig az európai fogyasztók és vállalkozások ugyanúgy igénylik a személyre szabott és hatékonyságnövelő technológiákat, állapította meg Antonio García Hortal, az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) digitális ága, az EIT Digital digitális pénzügyekért felelős ágazati vezetője. A lakossági bankolásban a megújult ügyfélélmény mellett − a mobilbank és e-kereskedelmi szolgáltatások további felfutásával - az ügyfélazonosítási kérdések kerülhetnek előtérbe. Az egyik általunk felkarolt projekt éppen a gépelési szokások alapján fejleszt egy gépi tanulásra épülő csalást megelőző módszert - emelte ki a szakember. A vállalatok ugyanakkor digitalizált, egyszerűsített számviteli megoldásokat keresnek, miközben egyre nyitottabbak a fintech alapú finanszírozási megoldások iránt. Antonio García Hortal szerint az eszközkezelés szintén új korszak elé néz: a mesterséges intelligencia alapú kockázatkezelő és előrejelző eszközök térnyerése biztosabb hozamokat ígér, ami óriási felforgató potenciállal bír.

Mudri György, a Wyze vezérigazgatója szerint a PSD2 nagyon komoly innovációs nyomást helyez a bankokra. A fenyegetést nem elsősorban a fintech startupok oldaláról, hanem más bankok vagy a nagy techcégek oldaláról érezhetik, velük szemben - ügyfélkapcsolataikat elveszítve - "közműszolgáltatókká" válhatnak. Nem minden innovációt saját erőből oldanak meg, a magasabb felhasználói élményt nyújtani képes startupokat vagy más IT-beszállítókat keresik. A banki tűzfalon belülre kerülés azonban kemény dió, egy 1 hónapos időigényű projektet akár több mint 1 évre is elnyújthat. Az együttműködések jelentős része pedig még az integrációs fázisban vagy az előtt megbukik, mielőtt piacra lépnének. Ennek elkerülésében, a nehézségek megugrásában segít cégcsoportjuk FintechBlocks nevű platformja, amely könnyedén és gyorsan banki tűzfalon "belülre" húzza a fintech innovációkat.

Csarnó Ella, a Bankzee evangélistája a családi bankolás lehetőségeiről beszélt. A kutatások azt mutatják, hogy a Z generáció abszolút tudatos a pénzügyi döntésekben, és az is fontos számukra, hogy érzelmileg kötődjenek egy-egy szolgáltatáshoz. Erre szerettek volna a Bankzee-vel reagálni: nem elég 18 éves korukban szólni az egyetemistáknak, hogy nyissanak számlát, hanem már akár 6-7 éves korban meg lehet őket szólítani játékos tanulás formájában. A szolgáltatás együtt nő fel a gyerekkel, személyre és élethelyzetre szabott módon.