A kis- és középvállalkozások 15%-a küzd jelentős munkaerőhiánnyal, 37% kis mértékűvel, 48% számára ez nem probléma - mutatja az UniCredit és az Inspira friss kutatása, amelynek bemutatóján elhangzott: nagyobbnak érzékeljük a munkaerőhiányt, mint amekkora valójában. A vállalkozások csaknem fele tervez létszámbővítést, ennek forrása azonban bizonytalannak tűnik. A fintech jelenséget mindössze 45% ismeri, és még a magas árbevételű cégek körében is magas a vele szembeni bizalmatlanság.
Kereskedés Unicredit-részvényekkel a Portfolio Online Tőzsdén!

Néhány szó a kutatásról


Várakozásaik, jövőképük, innovációs elképzeléseik szerint mérte fel az UniCredit az Inspira Research Kft-vel közösen a kis- és középvállalkozásokat - ismertette Vörös Réka, az UniCredit Bank Lakossági és Kisvállalati Divízió vezetője a társaság mai sajtótájékoztatóján. 649 ezer kkv működik Magyarországon, 89%-uk a kereskedelem és a szolgáltatás területén, 7,5%-uk az iparban, csaknem 4%-uk pedig a mezőgazdaságban működik. Közülük az UniCredit és az Inspira az 51 millió és 1,5 milliárd forint közötti 77 ezer céget vizsgálta a tulajdonosok és a vezetők megkérdezésével - mondta el Bolyán Róbert, az UniCredit kis- és középvállalkozási üzletág igazgatója.

Üzleti potenciál alapján 5 szegmenst képeztek, és 600 céget kérdeztek meg, ezek mintegy fele UniCredit-ügyfél. A kutatás négy nagy téma köré épült (1. digitális megoldások, 2. technológiai fejlesztések és fintech, 3. utódlási kérdések és hr-kihívások, 4. piaci elvárások és vállalkozási tervek) - tette hozzá Szilágyi Ákos, az Inspira account directora. A 2. legjobb üzleti potenciállal rendelkező gold potential kategóriába nagy arányba kerültek be kis árbevételű cégek (pl. startupok is), míg a legjobb kategóriában felülreprezentálva vannak a legmagasabb árbevételűek.

Eredmények


A kutatás néhány érdekes megállapítása:
  • minden vállalkozás rosszabbnak érzi magát, mint amit a piac gondol róla,
  • a nyugat-magyarországi szereplők stabilabbnak tartják működésüket másoknál,
  • a nem családi vállalkozások magabiztosabbak piaci helyzetüket és kilátásaikat illetően,
  • a családi vállalkozások esetében azonban a tulajdonosnak sokkal inkább szívügye a vállalkozás fejlesztése, a tőke visszaforgatása és az innováció,
  • a külföldi tulajdonnal is rendelkező vállalkozások különösen magabiztosak,
  • a kelet-magyarországi cégek hitelezési aktivitása és ezzel kapcsolatos tervei sokkal markánsabbak, mint a nyugat-magyarországi és a közép-magyarországi régióban,
  • a központi régió ügyfelei sokkal elégedettebbek másoknál eddig elért eredményeikkel, e téren a keleti, vidéki vállalkozások hátrányban vannak,
  • a jövőbe vetett hit, az optimizmus nem területfüggő,
  • az innovációval kapcsolatos döntések közel 98%-a Magyarországon, helyben születik (a tisztán magyar tulajdonú vállalkozások aránya ennél valamivel alacsonyabb, 96%),
  • minél nagyobb az üzleti potenciál, annál pozitívabb a jövőkép az innovációt illetően, a diamond potential (vagyis a legjobb üzleti potenciálú) kategóriában 60% gondolja úgy, hogy előrébb jár versenytársainál,
  • innováció terén a nem családi vállalkozások kisebb arányban (11%) gondolják úgy, hogy le vannak maradva a versenytársaktól, mint a családi vállalkozások (20%), ezért is lehet nagyobb a családi vállalkozások innovációs készsége,
  • a vezetőváltás tervező cégek vezetőinek 47%-a családtagnak, rokonnak adhatja át a céget,
  • a cégek fele létszámbővítésre készül, gyakori a munkaerőihány,
  • 15% küzd jelentős munkaerőhiánnyal, 37% kis mértékűvel, 48% számára ez nem probléma,
  • 5 éven belül 3% számít létszámcsökkenésre, 48% növekedésre, utóbbiak közül 31% a munkaerőhiány miatt, és 17% azok aránya, akik nem küzdenek munkaerőhiánnyal, mégis bővítenének,
  • a teljes minta 45%-a hallott már a fintechről (minél nagyobb az árbevétel, általában annál többen), 30% mondja azt, hogy már használja vagy tervezi használni,
  • a fintech igénybevételének hajlandósága a magas ismertsége ellenére csekély a magas árbevételű cégek esetében az adatok szenzitivitása miatt,
  • a családi vállalkozások körében kevesen ismerik a fintech jelenséget, így nagy részük nem tudott állást foglalni róla.