Annak ellenére, hogy a hazai kkv-szektor számára a digitális technológiák integrációja jelenthetné a hatékonyság és a versenyképesség kulcsát, sok vállalkozás esetében pont a megfelelő digitális kompetencia hiánya nehezíti az átállást. A Vodafone Magyarország, a KPMG és a Bell Research egyaránt jelentős fejlődésre számít ezen a területen a következő években, amit előbbi egy ingyenes online kérdőív indításával igyekszik szorgalmazni, amellyel tisztába kerülhetnek a cégek digitális fejlettségük fokával.
Kereskedés Vodafone-részvényekkel a Portfolio Online Tőzsdén!

A technológia robbanásszerű fejlődése egy olyan eszköz a vállaltok kezében, amit értékteremtésre használhatnak fel, de ugyanakkor mivel kialakult egy olyan fogyasztói réteg, amely elvárja a digitális megoldásokat, ezáltal szükségszerűvé is teszi, hogy a vállaltok ezekkel a technológia változássokkal éljenek

- mondta Sere Péter a KPMG igazgatója és hozzátette: hihetetlen sok új dolgot kell megtanulnia egy vállalkozásnak, ha versenyben akar maradni. Azok a kkv-k akik nem ismerik fel, hogy csak onnan jöhet versenytárs, ahonnan megszokták, azok valószínűleg meg sem értik, hogy miért maradnak el és esnek ki a versenyből.

A digitális átálláshoz elsősorban pénzügyin források szükségesek, de ez a jelenlegi konjunktúrában könnyen hozzáférhetők. Jelenleg a kkv-k többsége a digitális érettség korai szakaszában van, sokunknak még honlapjuk sincsen. Ahol a legtöbb értéket lehetne termelni - marketing és HR funkciók - ott vannak a leginkább elmaradva.

Hogyan érdemes elindulni?


A hiányosságok feltérképezésére hozta létre a Vodafone a Ready Business Indexét, amely egy ingyenesen kitölthető online kérdőív, amelynek kitöltésével, nemcsak képe kerülnek a cégek a digitalizáltságuk fokáról, de a további fejlődéshez szükséges tippeket is kapnak.

A megalkotói egyfajta öndiagnosztikai eszközként definiálták az indexet.

Sere szerint fontos a vállalkozó kultúra, mert ahol még kockásfüzettel dolgoznak, ott nehéz szemléletváltást elérni. Ilyen szempontból kétfelé osztja az embereket, digitális nomádokra - vagy bevándorlókra - és digitális bennszülöttekre. Előbbiek 20 éves koruk után tanultak bele a digitális megoldások kezelésébe, használatába, utóbbiak pedig beleszülettek ebbe, nekik nyilván természetesebben megy az átállás.

A lemaradás okát a fejekben kell keresni


Többek között a modern infokommunikációs megoldások ismeretének hiánya okozhatja, hogy a Bell Research tavalyi felmérése szerint a digitalizációt a hazai vállalkozók csupán 10 százaléka tartja fontosnak.
Kutatásaink alapján megállapítható, hogy a vállalkozások számára az egyik legnagyobb kihívást az új ügyfelek elérése, illetve a versenyképesség növelése jelenti, ennek ellenére nem érdeklődnek intenzíven a korszerű IKT-eszközök és alkalmazások iránt, és gyakran megszokásból vonakodnak azok bevonásától a napi szintű ügymenetbe. Az ICT2017 jelentésünkből látható, hogy ennek megfelelően sok hazai KKV a digitális technológiák integrációja terén egyelőre jóval az európai átlag alatt van

- mondta Mátrai Gábor, a Bell Research stratégiai tanácsadója.

A Vodafone Magyarországnak a Ready Business Index bevezetése előtt a magyarországi kis- és középvállalkozások körében végzett kutatásából is látszik ez a kettősség. A megkérdezett vállalkozók 26 százaléka tartotta csupán fontosnak az új technológiákra való nyitottságot, annak ellenére, hogy a költségek optimalizálása 63,3 százalékos arányban jelent számukra mindennapos kihívást. Emellett beszédes információ, hogy a válaszadó KKV-k mintegy harmadának semmilyen elektronikus jelenléte nincs, azaz nem rendelkezik sem weboldallal, sem közösségi média felülettel.

A legnagyobb ellentmondás tehát éppen az, hogy miközben minden kkv számára nagyon fontos a hatékonyságnövelés és a versenyképesség, addig a digitalizációval való lépéstartás már csak egy tizedüknek fontos, pedig enélkül nem lehet sikeres a működés, ami ráhatással van az első két célra is.


"A KKV-k digitális fejlesztési hajlandóságának alacsony szintje már csak azért is meglepő, mert a hazai piacon a 90-es években éppen a kis- és középvállalkozások nyitottak az innováció felé azzal, hogy az első mobiltelefonokat megvásárolták. Ezt főként az indokolta, hogy az operatív működés tekintetében a kisvállalkozásoknak nagyobb szüksége volt mobiltelefonokra, a telekommunikációs fejlődés tulajdonképpen tőlük indult el. A teljes digitális átalakulás számos, egymásra épülő mérföldkövekből álló folyamat, amely minden szervezet esetében eltérő lépésekből áll. Az eddigi együttműködéseink alapján úgy látjuk, hogy az első lépés megtétele a legnehezebb a KKV-k számára, őket szeretnénk támogatni a Ready Business Index létrehozásával" - mondta el Király István, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletágának vezérigazgató-helyettese.