A finn gázhálózat üzemeltetője, a Gasgrid, arra figyelmeztetett hétfőn, hogy gázhiány alakulhat ki a kereskedelmi piacon, ha az időjárási körülmények miatt nem tud időben kikötni egy Norvégiából érkező LNG-hajó, hogy a leapadt gáztartalékokat feltornássza.
A kedvező időjárási kilátásoknak, a magasan alakuló tárolói kapacitásoknak és a norvég szállítások újraindulásának köszönhetően valósággal bezuhant a mögöttünk álló napokban a földgáz ára, már tavaly július óta nem látott szinten áll a jegyzés.
A február 1-re kötelezően előírt uniós gáztárolói töltöttségi célon, 51%-on, jócskán túllő az aktuális magyarországi adat, hiszen 76%-os a magyar gáztárolók töltöttsége – hívta fel a figyelmet csütörtöki közleményében az Energiaügyi Minisztérium. Emiatt rögzítik, hogy „ellátásbiztonsági kockázatok mindezekért a jelenlegi fűtési szezonban nem fenyegetnek”. Azt a tegnap esti Közlönyben megjelent kormánydöntést, miszerint még egy évig megtartja a kormány a különleges földgázkészletet, hogy ne kelljen realizálni a gigantikus pénzügyi veszteséget, ami keletkezett rajta, nem említi a közlemény, noha a megtartott gázkészlet érdemben hozzájárul az ellátásbztonsághoz is.
Hamarosan megépülhet az első LNG-terminál Szlovákiában, a cseppfolyósított földgáz tárolására alkalmas komplexum a pozsonyi teherkikötőben, a városközpont közelében kaphat helyet. A környezetvédelmi miniszter megadta az engedélyt, környezetvédők azonban tiltakoznak a beruházás ellen, mivel úgy vélik, az építkezés veszélybe sodorhatja a Párizsi Megállapodásban vállalt klímacélok teljesítését - írja az Infostart.
Moszkva közel két évvel ezelőtti teljes körű ukrajnai inváziója után az Európai Unió készen áll arra, hogy felhatalmazza tagállamait az Oroszországból és Fehéroroszországból származó gázimport korlátozására. A Financial Times által ismertetett tervezet szerint bármelyik uniós tagállam lehetőséget kap arra, hogy megakadályozza, hogy orosz és fehérorosz vállalatok kapacitást szerezzenek gázvezetékeikben és cseppfolyósított földgáz (LNG) termináljaikon. Tulajdonképpen joker-kártyát kapnak az EU-országok, hogy büntetés nélkül felmondják az oroszokkal kötött szerződéseiket.
A Gazprom 2023-ban eddig összesen már 1,3 milliárd köbméternyi pluszt gázt szállított Magyarországra a hosszú távú szerződésen felül, és egy megállapodás érdekében további plusz mennyiséget szállít az idei télen - jelezte Alekszej Miller, az orosz gázcég vezetője a TASZSZ-nak. Mindez érdekes helyzetet teremt, mert Bulgária egy különadót vetett ki a Török Áramlat vezetéken érkező orosz eredetű földgázra, ami könnyen olyan vitához vezethet a Gazprommal, ami miatt teljesen leállhat ezen az útvonalon a gázszállítás, miközben ez a magyar ellátás főforrása.
Magyarország gázellátását most már egy uniós versenyjogi vizsgálat is befolyásolhatja: az EU szerint aggályos a Bulgargaz és a török BOTAS szállítási szerződése. Mindez tovább bonyolítja a Török Áramlat körüli helyzetet, miután Bulgária egy különadót vetett ki a Gazprom szállítmányaira, amelyet az orosz cég nem hajlandó megfizetni. Ha a bolgár-török paktum elbukik Brüsszelen, akkor elcserélni sem lehet a Gazpromtól importált gázmennyiséget, miközben az oroszok nem hajlandók megfizetni a most kivetett plusz terhet, ami a szállítás leállásával fenyeget.
Az orosz Gazprom nem tudja jogszerűen áthárítani az MVM-re azt a pluszköltséget, amit egy új bolgár törvény miatt kell megfizetnie a tranzit után, és egyébként is vannak lehetőségek a helyzet kezelésére, így egyelőre nem kell aggódni a magyar gázellátásért – jelezte több gázpiaci forrás egybehangzóan a Portfoliónak.
Az Európai Bizottság engedélyezte a görög kormány által folyósított állami támogatásokat arra az úszó LNG-újracseppfolyósító terminálra, amely Magyarország ellátásában is fontos szerepet játszhat majd.
A holland Smit Lamnalco távozása az orosz piacról komoly következményekkel járhat, különösen a Török Áramlat gázvezeték működtetése és a tamani és novorosszijszki terminálok üzemeltetésének szempontjából. A szakmai kompetenciák esetleges elvesztése és az infrastruktúra biztonságát fenyegető eszközhiány aggodalomra ad okot, hogy meddig működtethető biztonságosan a magyar gazdaság ütőere.
Kifejezetten magas töltöttségi szinten állnak az európai gáztárolók, emellett az enyhe téli időjárási kilátások is abba az irányba mutatnak, hogy nem lesznek komolyabb nehézségek a kontinensen az ellátás terén - ez egyes elemzők szerint akár újabb zuhanást eredményehzet a földgáz árában.
A tavalyi tapasztalatokra figyelemmel újította meg a földgázellátás esetleges zavarainak kezelését célzó előírásokat az Energiaügyi Minisztérium – derült ki a tárca csütörtök késő esti közleményéből, amellyel párhuzamosan megjelent a Magyar Közlönyben egy friss kormányrendelet. Ennek lényege, hogy kilenc főbb területen frissítette, átalakította a földgázellátási szabályrendszert a kormány.
Közzétételre kerültek a 2023. október 1-től 2024. szeptember 30-ig tartó időszakban alkalmazandó földgázelosztási díjak – hívta fel közleményében a figyelmet a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH). Az új díjakat majd 2023. október 1-től kell alkalmazni az új gázév egészére.
A Chevron várhatóan a saját hazai exportlétesítmény építése helyett az amerikai cseppfolyósított földgáz (LNG) vásárlására vonatkozó hosszú távú szerződések mellett dönt.
Szerbia 588 millió köbméter földgázt kötött le a következő télre a saját területén és Magyarországon található tárolók lefoglalásával - jelentette ki Aleksandar Vučić szerb elnök a Karl Nehammer osztrák kancellárral és Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel Bécsben folytatott megbeszélés után. Magyarország viszont Görögországon is LNG-t vásárolhat, ejtve ezzel a teljes orosz függőséget.
Pénteken volt olyan pillanat, amikor már 23 százalékos drágulásban voltak a fronthavi gázszerződések a holland gáztőzsdén. Szakértők szerint a globális verseny, valamint több üzemzavar az LNG-terminálokon felveri az árakat. A TTF-en a júliusi jegyzések most 26 euróról 33 eurós megawattóránkénti kurzusra ugrottak.
A fontos adatokat is jól átvészelték az indexek.
Összesen 4,5 milliárd forintot mozgatnak meg a büdzsében.
De van, amiben segíteni fogja a jegybankárokat az AI.
Nem tudni, ki telepítette az eszközöket.
Mire megy vele?
Megjelent a Portfolio Checklist hétfői adása.
Az MHC Mobility hazai vezetőjével beszélgettünk.