Régóta nem történt ilyen a benzin árával
Gazdaság

Régóta nem történt ilyen a benzin árával

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter tegnapi értékelése szerint az üzemanyagkereskedők eleget tettek a kormány kérésének, a hazai piacon forgalmazott benzin- és dízel ára elérte a szomszédos országok áraiból képzett referenciaértéket. Továbbra is közelről figyeli a kormányzat az üzemanyagpiaci folyamatokat, ezért elemzésünkben megnézzük, hogy az Európai Bizottság legfrissebb adatai alapján jelenleg hol helyezkedik el a régiós mezőnyben a magyar benzin és dízel.

Tegnap jött a bejelentés

Tegnap Nagy Márton bejelentést tett a kormány üzemanyagárakat érintő döntéséről: a nemzetgazdasági miniszter értékelése szerint az üzemanyagkereskedők alkalmazkodtak a kormány kéréséhez, eleget tettek annak és közelítették áraikat a régiós árakhoz. Felidézte, hogy a 95-ös benzin átlagára az áprilisban látott csúcsához képest literenként 34 forinttal lett alacsonyabb, ami 5%-ot meghaladó mérték, a dízel esetében a februári csúcshoz képest a csökkenés 54 forint, ami több mint 8%.

benzin0508-675287

Azt is bejelentette Nagy Márton a korábbi jelzéseknek megfelelően, hogy a referenciaértéknek tekintett, régiós országok üzemanyag-átlagárát kiigazítják, és a módszertanból kiveszik Lengyelországot, Csehországot és Bulgáriát, vagyis az összehasonlításban már csak a szomszédos országok szerepelnek (kivéve Ukrajna).

Megállapította a kormány a mai ülésén, hogy a jelenlegi csökkentésekkel elértük a szomszédos országok átlagárát

- mondta el a szerdai eseményen Nagy Márton.

A kormány azonban továbbra is elvárja, hogy ezt az állapotot a kereskedők fenntartsák, ezért két hetente felülvizsgálják a helyzetet.

Új intézkedést, például az árstopra vonatkozóan tehát nem jelentett be a miniszter, viszont továbbra is közelről figyeli a kormányzat az üzemanyagpiaci folyamatokat - a következőkben megnézzük, hogy az Európai Bizottság legfrissebb adatai alapján hol helyezkedik el jelenleg a régiós mezőnyben a magyar benzin és dízel.

Hol állunk a sorrendben?

A bizottság aloldalán már elérhetőek a legfrissebb adatok az EU-s országok üzemanyag-árairól, ezek ismeretében elkészíthető a régiós rangsor a benzinnél és a dízelnél is. A kormány tegnapi döntése alapján az összehasonlítás során csak a szomszédos országok árait fogják figyelembe venni (Ukrajnán kívül), ezekbe az országokba tud ugyanis kedvezőtlen esetben átmenni tankolni a magyar autós (a korábbi statisztikákban szerepeltek még a lengyel, cseh és bolgár árak is).

Ebben a közegben a friss, hétfői árakat tartalmazó információk szerint

olyan történt a benzin árával, amire már nagyon régóta nem volt példa: a régiós átlagszint alá esett a hazai üzemanyag ára,

egész pontosan 3 forinttal olcsóbb az átlagosnál.

benzin átlag

Egész pontosan tavaly december 25-én láthattunk utoljára olyat, hogy a szomszédos országok áraiból képzett átlag alacsonyabban alakult, mint a hazai benzinár.

benzin heti

A DÍZELNÉL ENNÉL IS nagyobb, 5 FORINTOS KÜLÖNBSÉG ADÓDIK.

A múlt héten még kisebb volt a külöbség a környező országok fogyasztói áraiból képzett benzin-és dízelár átlagok között, ehhez képest a dízel régiós átlagára egyre alacsonyabb, ami elsősorban a dízel finomítói prémiumának beesésével magyarázható.

dízel átlag

A dízel esetén ugyancsak tavaly december 25-én volt utoljára olyan, hogy a referencia átlagár alacsonyabb volt, mint a hazai jegyzés.

dyzel heti

Az alábbi ábrán pedig térképen is láthatjuk, hogy hol olcsóbb, és hol drágább a benzin a környező országok tekintetében, mint Magyarországon.

benzin térkép

A dízelnél a következőképpen néz ki a helyzet:

dízel térkép

Hogyan jutottunk idáig?

Az üzemanyagárak kérdése már régóta a kormány célkeresztjében van, a mögöttünk álló hónapokban számos fejlemény történt az ügyben:

  • 2023 szeptemberében hangzott el először a kormányzat irányából az a célkitűzés, hogy a hazai üzemanyagáraknak a régiós közpmezőnyben kell lenniük, ezzel kapcsolatban és az erre való törekvésről egy „megállapodást is kötött" a kormányzat az üzemanyagpiaci szereplőkkel.
  • Január közepén meredek emelkedésnek indultak az üzemanyagárak, ezt részben piaci, részben magyar-specifikus tényezőkkel is lehet magyarázni: előbbihez tartozik, hogy a közel-keleti konfliktus eszkalálódásának és az OPEC-országok kitermelési döntéseinek a hatására megugrott a nyersolaj vlágpiaci ára, de a benzin finomítói prémiuma is elszállt, ez ugyancsak emelte a benzin nagykereskedelmi árát, végérvényesen pedig a fogyasztói árat is.
Részvénykereskedés, hosszabb távú befektetési portfóliók vagy nyugdíjportfóliók kialakítása a Portfolio Trader segítségével.
  • Ezeken felül „magyar-specifikus” tényezőknek is hozzájárultak a benzinár emelkedéséhez: január elején, két lépcsőben megemelték a jövedéki adószintet, ami miatt 42 forintos drágulás következett be a benzinkutakon (vélhetően a 42 forint egy részét a benzinkutak „nyelték le”, azaz a kutakon kisebb drágulást láthattak az autósok a kiskereskedelmi árrés beszűkülése mellett). Magára az adóemelésre egyébként szükség volt, annak mértéke azonban lehetett volna alacsonyabb is: az emelés olyan mértékben lett meghatározva, ami a 420-as euró-árfolyamig elegendő, ebben a tekintetben tehát lehetett volna némi mozgástér a teher csökkentésére (jelenleg 389 forintot kell adni egy euróért). Mindeközben idén nagyot gyengült a forint a dollárral szemben, ami szintén kedvezőtlen fejlemény a hazai üzemanyagpiac számára.
Devizapárok, indexek, árutőzsdei termékek, részvények, CFD-k. Minden, ami a hullámzó árfolyamok kapcsán megdobogtatja egy trader szívét. Portfolio Trader
  • Hiába volt tehát érvényben már tavaly október óta egy megállapodás a hazai üzemanyagszereplők (elsősorban a MÁSZ és a Mol) és a kormányzat között, az árak a fenti tényezőknek köszönhetően mégis az egekbe szöktek, ráadásul a régiós mezőnyben rendre a legdrágábbak között szerepelt a magyar benzin és a dízel is. Március közepén szólalt fel ismét az ügyben Nagy Márton, a nemzetgazdasági miniszter ekkor jelezte:

    Ha a megállapodás (az üzemanyagpiaci szereplőkkel) megtörik, akkor be kell avatkozni az üzemanyagárakba.

  • Ezt követően április elején, Nagy Márton kommunikációja alapján egyre valószínűbbé vált a kormányzati beavatkozás, amit a KSH régiós üzemanyagár-összehasonlító rendszerének a megszületése követett április 19-én – a nemzetgazdasági miniszter jelezte, hogy ez a statisztika fogja az alapját adni egy esetleges beavatkozásnak az üzemanyagpiacon (a statisztika torzító hatásaival itt foglalkoztunk).
  • Lantos Csaba energiaügyi miniszter a KSH kimutatása kapcsán április 24-én jelezte: ha szükség lesz beavatkozásra, akkor vélhetően egyfajta dinamikus árplafonra lehet számítani, ami a régiós átlagárat veszi alapul a hazai üzemanyagárak meghatározásánál. Ennek a megoldásnak az előnyeiről itt írtunk.
  • Szintén április 24-én konkrét elvárásokat is közölt Nagy Márton, akkor úgy fogalmazott a miniszter, hogy a dízelnél 10, a benzin esetében pedig 27 forint az eltérés a régiós átlagtól (ezeket a számokat egyébként egyik statisztika sem mutatta ki – a dízelhez képest a benzin árcsökkentésének előtérbe helyezéséről egy elemzésben értekeztünk). 
  • Ezekre az elvárásokra április 29-én reagált a Mol, az olajcég az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát.
  • Mindeközben a piaci folyamatok tekintetében is kedvezően alakult a helyzet (azaz esett az olajár és erősödött a forint a dollárral szemben), ezeknek, illetve a Mol lépésének hatására a KSH által számolt régiós középmezőnyből sem lógott már ki annyira a magyar benzin és a dízel.
  • Nagy Márton április 30-án jelezte, hogy megfontolják a kormányzatban annak a lehetőségét, hogy ne a régiós, hanem a szomszéd országok üzemanyag átlagára legyen a referenciaérték - a témában aztán május 2-án Orbán Viktor is megszólalt, a miniszterelnök elmondta, hogy a szomszédos országokéhoz mérik majd a hazai benzinárakat.
  • Május 3-i fejlemény a témában, hogy a Mol átalakította az árazását: innentől kezdve az addigi két alkalom helyett akár többször is dönthet az üzemanyagok nagykereskedelmi áráról a társaság, a cél ezzel az, hogy rugalmasabban tudjon alkalmazkodni a folyamatosan változó világpiaci helyzethez.
  • A tegnapi, legfrissebb fejleményt pedig a cikk elején részleteztük, a lényeg: Nagy Márton értékelése szerint az üzemanyagkereskedők eleget tettek a kormány kérésének,

    a hazai piacon forgalmazott benzin- és dízel ára elérte a szomszédos országok áraiból képzett referenciaértéket

    - ezt az Európai Bizottság friss számai is alátámasztják.

Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Ezek a világ legfejlettebb startupvárosai

Alig van európai szereplő a világ legfejlettebb startupvárosai közt, de legalább a leggyorsabban fejlődő ökoszisztémák terén előkelő helyen van a kontinens. Ezek a világ vezető... The post

Ricardo

Öröm van

Megjelent idehaza Carl Menger A közgazdaságtan alapelvei című 1871-es klasszikus műve. Tolle, lege!

Kasza Elliott-tal

3M Company

Nemrég írtam a Solventumról, levált az MMM-ről és áprilisban a tőzsdére ment. Minden MMM részvényes a 4 részvénye után kapott egy SOLV részvényt. Ez eddig nagyon szép, azonban 05.14-én MM

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nesze neked, ötéves szuperállampapír: tízmilliárdokat buktak a magyarok az értelmetlenné vált befektetésen
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Portfolio AgroFood 2024
2024. május 22.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Ez is érdekelhet
európai unió bírósága