A közlemény rámutat, hogy a nagykereskedelmi energiapiacok integritásáról és átláthatóságáról szóló 1227/2011/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (REMIT) módosítását tartalmazó REMIT II rendelet fő célja az uniós és nemzeti szintű piacfelügyeleti rendszerek megerősítése, a nyílt és tisztességes verseny ösztönzése a belső villamosenergia- és gázpiacokon, valamint az egyenlő versenyfeltételek biztosítása a piaci szereplők számára.
Maga a REMIT II az uniós villamosenergia-piac szerkezeti átalakulását célzó szélesebb körű reform része. Magyarországon a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási hivatal (MEKH) látja el a REMIT-ben meghatározott, nemzeti szabályozó hatóságra vonatkozó feladatokat. Éppen ezért a közlemény hangsúlyozza: a módosítások hatályba lépése után a MEKH piacfelügyeleti tevékenysége keretében már az új szabályokat fogja alkalmazni a piaci szereplők és az egyéb érdekeltek vonatkozásában. Azt is megjegyzi a közlemény, hogy a MEKH a módosítások részleteiről szóló rendszeres tájékoztatással továbbra is kész aktívan támogatni az érintettek jogszabályi megfelelését.
A REMIT II módosítás célja az uniós energiapiacok átláthatóságának a javítása, valamint a piaci visszaélések elleni védelem erősítése.
A módosítások hozzájárulnak az energiaárak stabilizálásához és a fogyasztók védelméhez, valamint hatékonyabbá teszik a határokon átnyúló potenciális piaci visszaélések kivizsgálását, és a kapcsolódó jogérvényesítési intézkedéseket.
A módosítások eredményeként a REMIT II többek között:
- előírja, hogy a piaci szereplőknek a bennfentes információkat a közzétételi platformokon kell publikálniuk,
- új kötelezettséget állapít meg az algoritmikus kereskedés és a közvetlen elektronikus hozzáférés bejelentése kapcsán,
- változtat az ügyletjelentésre vonatkozó szabályokon,
- egyértelműbb és szigorúbb követelményeket határoz meg az Unióban működő, ám harmadik országokban honos piaci szereplők számára,
- számos területen kibővíti az Energiaszabályozók Európai Uniós Együttműködési Ügynökségének (ACER) a feladatait és hatáskörét,
- módosítja a foglalkozásszerűen ügyleteket kötő vagy végrehajtó személyek („persons professionally arranging and executing transactions”, PPAET) kötelezettségeit,
- erősíti az uniós és nemzeti szintű együttműködés szabályait,
- egységes szabályozási keretet alakít ki a szankciókra vonatkozóan, amelyet a tagállamoknak figyelembe kell venniük a nemzeti szabályozás kialakításakor.
A rendeletmódosítás nyomán az Energiaszabályozók Európai Uniós Együttműködési Ügynöksége (ACER) is közzétett egy ún. nyílt levelet a piac szereplői részére, az erről szóló hír itt érhető el. Ennek lényege, hogy az ACER vizsgálati jogkört kapott meghatározott határon átnyúló ügyekben. Az ilyen ügyek kapcsán a nemzeti szabályozó hatóságok 3 hónapon belül kifogást emelhetnek az ellen, hogy az ACER gyakorolja vizsgálati hatáskörét, ám csak abban az esetben, ha tagállami szinten korábban már hivatalosan vizsgálat indult az adott ügyben, vagy ugyanazon tények alapján már le is zajlott a vizsgálat.
Az ACER helyszíni vizsgálatokat végezhet, információt kérhet, nyilatkozatokat jogosult felvenni, valamint kiszabhat kényszerítő bírságokat, amennyiben határozatait a kötelezettek nem teljesítik vagy a kért információkat nem adják át. A REMIT-ben foglalt tilalmak, illetve érdemi kötelezettségek megsértése vagy megszegése esetén ugyanakkor továbbra is a tagállami hatóságok szabják ki a bírságokat.
Címlapkép forrása: dpa